چگونه از اسارت عادت بد رهایی پیدا کنیم؟–قسمت چهارم–
  • » خودشناسی » چگونه از اسارت عادت بد رهایی پیدا کنیم؟–قسمت چهارم–
  • براي ترك عادت بد چه باید کرد؟

    تکرار عادت موجب سکون می شود و خلاقیت و پیشرفت را از بین می برد. هرگاه که ما کاري را بدون دقت و انگیزه کافی انجام می دهیم یا عقاید، عادت ها وتجارب خود را با تعصب زیاد در کاري اعمال می کنیم، کمتر به این فکر هستیم که تغییر مثبتی در روند اجراي کار به وجود آوریم و ایراد و اشکال آن را برطرفسازیم.

    در واقع ما بدون توجه به پیشرفت هاي جدید و پیشنهادها و تجربه هاي مفید دیگران، به روش سنتی با افکار دیرینه خود به انجام آن کار می پردازیم بدون اینکه نکته جدیدي شاید بیشتر ما آدم ها نخواهیم واقعیت را قبول کنیم اما اکثریت ما حداقل یک عادت بد داریم.

    مثلا در انجام کارها وقت تلف می کنیم،همیشه دیر سر قرار م یرسیم و یا سیگار می کشیم!

    بعضی از این عادت بد مثل سیگار کشیدن خطراتی هم به دنبال دارد اما بعضی دیگر مثل صاف کردن مکرر صدا حین صحبت یا مواردي که ذکر شد فقط یک حالت ناراحت کننده و کسل کننده ساده است که خودمان و اطرافیان به ناچار آن را تحمل می کنند!

    فکرمی کنید براي شکستن عادت بد چه باید کرد؟

    … خبر خوش اینکه براي این مشکل راهکار وجود دارد. دکتر پاتریشا فارل، روان شناس بالینی انگلوود آمریکا معتقد است که اگرچه ترك عادت بد و غلط بسیار سخت است اما اگر راهکار درست را بدانیم حتما می توانیم آن را بشکنیم.

    طبق نظر دکتر فارل بعضی عادات اگرچه به ظاهر مشکل ساز نیستند ولی در طولانی مدت، خود فرد و یا اطرافیان را خسته می کنند.

    مثلا آدم هایی که دایم حرف هاي منفی می زنند و یا مدام درگذشته زندگی می کنند را در نظر بگیرید.

    اگر این عادات را به طور اساسی ترك نکنند خودشان اولین فرد متضرر هستند چون آدم هاي اطراف را از دستمی دهند و در تنهایی که به دست خود درست کرده اند اسیر می شوند. فرزندانشان بسیاري فرصت هاي اجتماعی را از دست می دهند و حتی گاهی از آنها همدوري می کنند.

    شاید این سه راهکار ساده کمک کننده باشد البته شرط اول خواستن و تمایل قلبی براي ترك عادت بد است. زمان وقوع در مورد عادت غلط ،هشیارانه عمل کنید در ابتدا باید بدانید چه موقع و چرا درگیر آن عادت غلط می شوید و یا به عبارتی چه موقع و چرا عادت بد تمام وجود شما را درگیر خودمی کند.

    اگر بخواهید این عادات را متوقف کنید باید با دقت به این موضوع توجه داشته باشید تا تشخیص دهید تحت چه شرایطی به این کار روي می آورید و یاچه احساساتی باعث می شود این عادات در شما بروز کنند.

    اگر این موضوع شناسایی شود، آن وقت می توانید اصل ماجرا را ریشه یابی کرده و به طور صحیح وعلمی آن را حل و فصل کنید.

    مثلا اگر حین صحبت در یک مکان عمومی و یا در حضور جمعیت دایم صداي خود را صاف می کنید باید اضطراب ناشی از حضوردر جمع را برطرف کنید تا این عادت بد از بین برود. حرف نزن، بنویس همه چیز را بنویسید تا بتوانید به طور واقعی و حقیقی در مورد آن فکر کنید.

    قسمت سوم این مقاله

    چگونه از اسارت عادت های بد رهایی پیدا کنیم؟ –قسمت سوم–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا