هزینه های مواد و لوازم برای پژوهش –(قسمت چهارم)–
  • » اصول پایان نامه نویسی » هزینه های مواد و لوازم برای پژوهش –(قسمت چهارم)–
  • ادامه مبحث اعتبار لازم برای انجام پژوهش

    هزینه های مواد و لوازم

    بعد از هزینه‌های کارکنان هزینه‌های مواد و لوازم بخش مهمی از هزینه ها را به خود اختصاص می‌دهند. مواد و لوازم اقلامی هستند که در راستای تحقق اهداف طرح پژوهشی مورد نیاز می باشد. معرف های آزمایشگاهی ، مواد اولیه ،کامپیوتر و نرمافزارهای کامپیوتری که در راستای اهداف طرح باشند مثال هایی از این گروه محسوب می‌شود. موسسات پژوهشی برای اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد ها ، پژوهشگران را مکلف می نمایند که تا هزینه مواد و لوازم را در هنگام تنظیم پیشنهاد مطرح نمایند. مواد و لوازم به طور کلی به دو گروه مواد و لوازم مصرفی و غیرمصرفی  تقسیم می شود.

    تذکراتی که در پرداخت هزینه‌های کارکنان مطرح شده در اینجا نیز مطرح است. اگر بودجه موسسه پژوهشی مشمول قانون محاسبات عمومی باشد ، پرداخت هزینه مواد و لوازم نیز تابع قانون محاسبات عمومی بوده و مجری طرح پژوهشی باید قوانین و مقررات مربوط را رعایت نماید. از جمله مواردی که در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد ، اخذ فاکتورهای خرید برای هر یک از اقلام است. این فاکتور باید دارای آدرس و شماره تماس فروشنده ،بدون خط خوردگی ، دارای نام خریدار و تاریخ خرید با رقم دقیق مبلغ پرداخت شده باشد.

    نکته مهمی که باید در اینجا مطرح شود این است که اگر لوازم غیر مصرفی برای تحقق اهداف طرح و از محل اعتبارات طرح تهیه گردد ، باقیمانده مواد مصرفی ،در خاتمه طرح پژوهشی و در زمان تسویه حساب باید به تملک موسسه پژوهشی در آید.

    با توجه به تعدد مارک لوازم و همینطور انواع مواد مصرفی و متفاوت بودن هزینه‌های متحمل شده ، باید در زمان پیشنهاد طرح ،اعتبار مورد نیاز هر یک از اقلام و میزان اعتبار مورد نیاز ،هم از نظر ریالی و هم از نظر ارزی مطرح شود.

    هزینه های سفر و ایاب و ذهاب

    اجرای برخی از طرح های پژوهشی مستلزم انجام سفرهای استانی و داخل استانی است. این سفرها به منظور انجام مصاحبه ، تکمیل پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات و غیر صورت می پذیرد.

    در سفرهای طولانی علاوه بر هزینه‌های جابه‌جایی نظیر هزینه بلیط هواپیما و قطار و خودروی سواری هزینه های اسکان و تغذیه نیز به چشم خواهد آمد. می توان هزینه های جابه جایی و اقامت و تغذیه را بر حسب تعداد افراد دفعات لازم ، برآورد و در فرم ثبت نمود.

    هزینه های متفرقه

    علاوه بر هزینه هایی که در بالا مطرح شده هزینه خدماتی را نیز که در مسیر اهداف طرح باشند ، می‌توان در پیشنهاد طرح مطرح و منظور نمود. این خدمات و نه از نوع هزینه‌های کارکنان بوده و نه از جنس مواد و لوازم هستند.درج هزینه‌هایی که برای تایپ ، تکثیر ،توضیح و تکمیل پرسشنامه ها ،هزینه صحافی و آماده سازی ،گزارش نهایی ،در این بخش قرار می گیرند.باید دقت نمایید که از دوباره شماری در این بخش اجتناب شود.

    بخش قبلی مقاله

    اعتبار و هزینه لازم برای انجام پژوهش –(قسمت سوم)–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا