اعتبار و هزینه لازم برای انجام پژوهش –(قسمت سوم)–
  • » اصول پایان نامه نویسی » اعتبار و هزینه لازم برای انجام پژوهش –(قسمت سوم)–
  • اعتبار لازم برای انجام پژوهش

    اقلام هزینه در پیش بینی اعتبار پژوهش

    در انجام طرح‌های پژوهشی ، هزینه های مختلفی صرف می شود که تنها هزینه بخشی از اقلام مربوط به طرح ،قابل پرداخت است. هزینه هایی که امکان پرداخت آن میسر است عبارتند از

    • هزینه کارکنان
    • هزینه مواد و لوازم
    • هزینه سفر و ایاب و ذهاب
    • هزینه های متفرقه
    • هزینه های پیش بینی نشده

    در ادامه بحث هر یک از موارد به تفصیل موارد بحث قرار خواهد گرفت.

    هزینه های کارکنان

    هزینه‌های کارکنان بخش مهمی از اعتبار طرح‌های پژوهشی را به خود اختصاص می‌دهد. بسیار مهم است که قبل از تسلیم پیشنهاد طرح پژوهشی از مقررات موسسه پژوهشی در خصوص نحوه پرداخت هزینه های کارکنان اطلاعات دقیق کسب نمایید.

    برخی از موسسات پژوهشی ، به ویژه موسسات دولتی با وجود اینکه بودجه های پژوهشی به طور کلی خارج از شمول قانون محاسبات عمومی محسوب می شوند ، ولی مانند بودجه‌های داخل شمول برخورد می نمایند. مفهوم این عبارت این است که سقف نحوه پرداخت و مستندات لازم برای پرداخت ، بر اساس تشریفات و تابع شرایط خاص خواهد بود. بسیاری از پژوهشگران هستند که به دلیل کم توجهی یا کم اطلاعی از این موضوع مدتی پس از اتمام طرح پژوهش محور درگیر فرآیند مالی و تسویه حساب می شوند. در صورتی که پرداخت داخل شمول قانون محاسبات عمومی باشد میزان پرداخت حق التحقیق مطابق با مدارک تحصیلی و بر اساسرقم مصوب هیئت وزیران خواهد بود. این رقم برای یک ساعت بوده و بر اساس میزان ساعات مشارکت همکاران رقم نهایی محاسبه و در فرم پیشنهاد طرح پژوهشی ثبت می شود.

    زمانی که پرداخت تابع قانون محاسبات عمومی باشد. ساعات مشارکت کسانی که در استخدام دولت هستند نیز دارای محدودیت زمانی در طول ماه خواهد بود. لذا مبلغ پرداختی برای هر یک از همکاران اولا دارای محدودیت از نظر پرداخت اعضای هر ساعت همکاری و ثانیاً برای همکارانی که در استخدام دولت هستند بیش از۶۰ ساعت در ماه نمی توان پرداخت نمود و سوم اینکه مستلزم وجود قراردادی است که به امضای مجری طرح پژوهشی با تک تک همکاران رسیده باشد.

    اگر این موارد در پیشنهاد طرح رعایت نشده باشد ، تنها بخشی از مبلغ قرارداد قابل دریافت خواهد بود که اسناد مربوط به رعایت قوانین و مقررات مالی تسلیم شده باشد.

    پیشنهاد می‌شود که در فرآیند اجرای هر طرح پژوهشی ، یک نفر مسئولیت عملیات مالی را برعهده گرفته ، ضمن همکاری در تنظیم جنبه های مالی پیشنهاد طرح ،نسبت به اخذ مستندات لازم ،تنظیم و به امضا رساندن قرارداد فی ما بین مجری و تک تک همکاران ، اخذ رسید مبالغ پرداختی ، اخذ کپی شناسنامه و حکم کارگزینی ، اخذ فاکتورهای خرید و غیره اقدام نماید.

    هزینه های کارکنان از محل اعتبار پژوهشی تنها برای کسانی قابل پرداخت است که مشخصات ایشان در فرم های پیشنهاد طرح ، ثبت گردیده و صحت آن به امضای ایشان رسیده باشد.. در صورتی که پس از تصویب طرح پژوهشی به هر علتی تغییری در تعداد و ترکیب تیم پژوهشی ضرورت یابد ، این تغییر حتما باید با هماهنگی موسسه پژوهشی باشد تا بعدا در پرداخت‌ها مشکلی ایجاد نشود.

    بخش قبلی این مقاله

    مراحل یا اقدامات اساسی پژوهش *تهیه جدول * — ( قسمت دوم ) —

     

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا