کلیات مقالات علمی شروع یک پژوهش — ( قسمت اول ) —
  • » اصول پایان نامه نویسی » کلیات مقالات علمی شروع یک پژوهش — ( قسمت اول ) —
  • بخش اول: کلیات مقالات

    قبل از اینکه بتوانید یک مقالات علمی بنویسید باید به برخی از مهارت‌ها و توانایی‌ها مسلط شوید. در زیر اصولی را ارائه کرده‌ایم که برای موفق شدن در این کار باید آن‌ها را بیاموزید.

    کلیات مقاله نویسی

    ۱- تمرین و بازخورد: یکی از نکاتی که باید همواره به آن توجه داشته باشید این است که باید تا جایی که می‌توانید به نگارش مقاله بپردازید. مهم نیست که کار شما چقدر ایراد دارد فقط باید بنویسید.

    پس از نوشتن یک مقاله می‌توانید آن را برای یکی از دوستان‌تان که در این زمینه مهارت دارد ارسال کنید تا ایرادات آن را به شما بگوید. و همین کار را بارها تکرار کنید. تجربه بیشتر افرادی که مقاله نویس ماهری هستند این است که باید از یک فرد پژوهشگر بخواهید تا ایرادات کار شما را بگوید. با اصلاح آن ایرادها شما با نکات ریز مقاله نویسی آشنا خواهد شد.

    ۲- املای نانوشته غلط ندارد: این ضرب المثل کاملاً درست است. شما باید ترس را کنار بگذارید و از نوشتن نترسید. برخی از افراد حس کمال گرایی دارند. آن‌ها به خودشان می‌گویند که اول باید تمام نکات مقاله نویسی را یاد بگیرم و سپس اولین مقاله خود را بنویسم.

    اما ما به شما می‌گوییم که این کار غلط است. حتی اگر از روی یک مقاله چاپ شده به صورت کامل املاء بنویسید باز هم کار خوبی است. مهم این است که نوشتن را شروع کنید.

    ۳- از مقالات ضعیف پیروی نکنید: اگرچه ما توصیه می‌کنیم که مقالات زیادی بخوانید و حتی از مقالاتی که موضوع بسیار ساده‌ای را بررسی کرده‌اند تقلید کنید، اما باید به نویسنده مقاله نیز توجه کنید. سعی کنید مقالات افرادی که در رشته شما سرشناس هستند را الگو قرار دهید. بسیاری از مقالاتی که منتشر می‌شوند کیفیت بسیار پایینی دارند و برخی از اصول مقاله نویسی در آن‌ها رعایت نشده‌اند و استفاده شما از این مقالات ممکن است سبب گمراهی شما در نگارش مقاله و آشنایی با اصول مقاله نویسی شود.

    کلیات مقاله نویسی

    ۴- از ضعیف به قوی:

    قرار نیست اولین مقاله شما یک شاهکار باشد. اولین مقاله شما می‌تواند یک مقاله ضعیف باشد. برای مثال، می‌توانید یک موضوع ساده را انتخاب کنید و یک مقاله در مورد آن بنویسید. برای مثال بررسی شخصیت رانندگان. خوب یک پرسشنامه شخصیت به ۵ راننده بدهید و با آن پرسشنامه‌ها یک مقاله بنویسید. در هر رشته‌ای که باشید می‌توانید موضوعات ساده‌ای برای کار پیدا کنید و حتی در پایان ممکن است بتوانید آن مقاله را در یک همایش ارائه دهید.

    ۵- از تجربیات دیگران استفاده کنید:

    آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از مقالاتی که در مجلات چاپ می‌شوند موضوع ساده و تکراری دارند. پس شما می‌توانید یکی از آن مقالات ساده را انتخاب کنید و همان موضوع را دوباره انجام دهید. برای این کار به پایگاه‌های فارسی که مقالات رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند بروید. برای مثال سایت sid.ir هزاران مقاله را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است در آنجا یک کلیدواژه را بنویسید و یکی از مقالاتی که از نظر شما بسیار ساده است را انتخاب کنید. برای مثال با تایپ کلمه افسردگی یکی از مقالاتی که آمده است این است “میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان”.

    درباره این موضوع بیشتر بخوانید

    عناوین یک مقاله علمی چگونه باید باشد؟ — ( قسمت پنجم ) —

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا