فرضیه دریک مقاله چگونه باید تدوین شود –قسمت دهم–
  • » اصول پایان نامه نویسی » فرضیه دریک مقاله چگونه باید تدوین شود –قسمت دهم–
  • ادامه مقاله قبل

    فرضیه

    همانطور که قبلا گفته شد در واقع ، بخش بحث ، کل پژوهش ها را به هم ربط می دهد؛بنابراین ، ابتدا باید خلاصه ایی از یافته های عمده پژوهش در این بخش ارائه شود واین کار باید در ارتباط با فرضیه یا فرضیه های اصلی صورت پذیرد.

    در معرفی مجدد فرضیه ، دلایل تایید آنها باید توضیح داده شوند. همچنین در این بخش روشنگری های متفاوت از نتایج نیز باید مورد توجه قرار گیرند. پژوهشگر ، ضمن بحث ورلاره نتایج فرضیه خود واشاره به تبیین های دیگر ، دایل انتخاب دیدگاه خود را باید توضیح دهد.

    نکته دیگری که در بحث از یافته ها باید مورد تاکید قرار گیرد این است که سعی شود تا نتایج حاصل از پژوهش با توجه به نظریه ها وفرضیه های موجود تبیین گردند.

    نکته دیگری که در بخش بحث باید به آن اشاره شود، تعمیم یافته ها واشاره به زمینه های کاربردی آن هاست. همچنین اشاره به موانع ومش‌کلات وسایر مسایل درگیر با پژوهش نیز در این بخش از پژوهش ضروری است.

    روی هم رفته ، در بخش بحث ونتیجه گیری ، ابتدا خلاصه ایی از یافته های مهم پژوهش ارائه می شوند، سپس اشاره می گردد که یافته های پژوهش ، فرضیه یا فرضیه ها را تایید کرده است یا خیر.
    پس از آن ، یافته های پژوهش به یافته های سایر پژوهش ها ونظریه ها و فرضیه های مربوط پیوند می یابند. آن گاه کمک هایی که پژوهش حاضر به گسترش دانش ور زمینه مورد نظر کرده است نیز ذکر می شود.

    به دنبال این ها ، زمینه های کاربرد احتمالی نیز مشخص می شوند. سرانجام ، مشکلات ونقاط ضعف پژوهش ، همراه با پیشنهادهایی برای پژوهشگرانی که می خواهند در آینده در زمینه پژوهش فرضیه کار کنند ، ذکر می شوند.
    زمان افعال در بحث
    به طور کلی برای اشاره به اهداف، فرضیه ، ونتایج کارها از زمان گذشته ساده استفاده نمایید . به عنوان مثال :

    -هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت مندی کارکنان با بیماران بود.

    -فرضیه اصلی این پژوهش وجود رابطه بین رضایت مندی کارکنان وبیماران بود.
    -نتایج کار بیانگر آن بود که رابطه مثبت ومستقیمی بین رضایت کارکنان وبیماران وجود دارد.

    -برای استدلال در خصوص محدودیت های پژوهش ودلایل احتمالی مغایرت ها حسب مورد بحث فرضیه می توان از زمان حال یا گذشته استفاده نمود. اگر مورد مشاهده شده فقط مربوط به پژوهش ما باشد ، از زمان گذشته ولی اگر مربوط به شرایط عمومی ودر سایر پژوهش ها نیز مشاهده شده باشد ، از رمان گذشته استفاده می کنیم. به عنوان مثال ؛همکاری محدود وپر مشغله بودن مدیران وکمبود وقت آنان در اغلب پژوهش ها به چشم می خورد.

    در این پژوهش نیز یکی از محدودیت های پژوهش دشواری دسترسی به مدیران بود.

    -در مقایسه نتایج کار خودمان با سایر پژوهش ها وفرضیه ها، از مان حال استفاده می کنیم.

    -یافته های پژوهش نشان می دهد، الگوی تعالی سازمانی ببالدریج بدای بهبود بیمارستان نسبت با سایر الگوها مناسب تر است.پژوهشی که توسط ملکی در ببمارستان های سازمان تامین اجتماعی انجام شد، نتایجی متفاوت را با پژوهش حاضر نشان می دهد.

    در تعمیم نتایج پرژوهش که معمولا در پاراگراف های آخر بحث مطرح می شود، باید دقت شود. به طور کلی از تعمیم دادن زباد باید خودداری شود ، مخصوصا زمانی که مطالعات پشتیبان وهمسو زیاد نیست.

    ضمن این که موارد استفاده کاربردی از نتایج پژوهش وفرضیه می تواند مطرح ومورد بحث قدار گیرد، ولی از ذهنیت گدایی واغراق در استفاده از نتایج پژوهش باید خودداری شود. در برخی از روش های پژوهش ، تعمیم پذیری در بخش نتیجه گیری صورت می پذیرد.

    بخش قبلی این مقاله

    هدف از بحث و نتیجه گیری در پژوهش چیست –قسمت نهم–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا