مواد و روش ها در یک مقاله به چه چیزی می پردازد –قسمت هفتم–
  • » اصول پایان نامه نویسی » مواد و روش ها در یک مقاله به چه چیزی می پردازد –قسمت هفتم–
  • مواد و روش ها در یک مقاله به چه چیزی می پردازد

    مواد و روش ها

    این بخش از مقاله اهمیت زیادی دارد ، زیرا معرف وجه علمی مقاله است. ای یافته‌های یک مقاله هرچقدر جدید بوده و موجب توسعه جریان‌های فکری شود ، زمانی ارزشمند ذی قیمت محسوب خواهند شد که از اعتبار علمی مطلوبی برخوردار باشند.این بخش از مقاله تشریح می‌نماید که تا چه میزان یافته های معتبر هستند. مواد و روش ها بیانگر چگونگی انجام پژوهش است.یک خواننده دقیق مغایر است که بداند که شما به چه مقطع و تفصیلی این پژوهش را دنبال کرده اید تا بتوانند درباره یافته ها و نتیجه گیری شما به درستی به قضاوت بپردازد .

    مواد و روش ها باید به درستی در جای مناسب در گزارش پژوهش قرار گیرد و به شرح داده شود. بررسی ها حاکی از آن است که بخش مواد و روش ها در مقاله ها بالاترین سهم را در دلایل رد یک مقاله دارا بوده در عین حال پر اشکال ترین بخش مقاله نیز محسوب می‌شود لذا برای کاهش احتمال رد شدن مقاله ضرورت دارد که در نگارش این بخش دقت شود.

    بر حسب نوع پژوهش حداقل محورهایی که باید در بخش مواد و روش پژوهش به آنها اشاره شود عبارتند از

    • نوع پژوهش
    • جامعه حجم نمونه و روش نمونه گیری
    • و ابزار گردآوری داده
    • روایی و پایایی ابزار گردآوری داده
    • روش و ابزار تحلیل داده
    • سطح معنی داری پیش فرض

    در عین حال دقت شود که در این بخش یافته و نتایج پژوهش مطرح می گردد مواردی که  مهدویت ندارد مطرح نشود. مثلا اگر در حال شما نمونه گیری و موضوعیت نداشته باشد نیازی نیست که قید کنیم نمونه گیری انجام شده است.

    گزارش خود را به نحوی سازمان دهید که خواننده گزارش شما متوجه روند منطقی پژوهش تان  بشود این بخش کمک می‌کند به خواننده اعتبار علمی کار را درک نموده و در صورت تمایل بتواند مطالعه را تکرار نماید این بخش باید چنین وضوح نوشته شود که تکرار پذیری مطالعه را امکان پذیر سازد و به طور کلی سعی کنید تا آنجا که ممکن است به شرح مواد موارد کمی پروتکل تجربی خود به گونه ای که دیگر پژوهشگران بتوانند از آن بهره جویند بپردازید.

    همچنین باید خاطرنشان سازید که روش های آماری استفاده شده برای تحلیل یافته ها در چه سطح احتمالی معنی دار بوده است.

    شیوه نگارش شما در این قسمت باید به گونه ای در آن باشد که انگار به طور شفاهی توضیح می‌دهید. ممکن است افعال را به صورت معلوم به کار ببرید ، حال آنکه روش کلی مرسوم بر آن است که مطالب را به صورت سوم شخص مفرد و یا فعل مجهول نگاشته شود گفت به هر حال از کاربرد اول شخص مفرد ،من در نظر دارم معتقدم و غیره مطلق خودداری کنید بعلاوه دقیقاً توجه داشته باشید که بر خلاف شیوه نگارش پروپوزال تدوین پایان نامه رساله و مقاله علمی و یا هر روش دیگر مطالب را به زمان گذشته تدوین نمایید.

    بخش قبل این مقاله

    کاری که در مقدمه مقاله انجام می دهید چگونه باید باشد –قسمت ششم–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا