کم خونی چیست و درمان کم خونی در بدن– قسمت اول–
  • » مهارت های زندگی »  کم خونی چیست و درمان کم خونی در بدن– قسمت اول–
  •  کم خونی و درمان کم خونی در بدن

    متاسفانه در دنیای امروزه میلیون‌ها نفر مبتلا به کم خونی هستند. کم خونی به زبان علمی یعنی کمبود گلبولهای قرمز و هموگلوبین در خون در اثر این کمبود خون نمی تواند اکسیژن کافی و قسمتهای مختلف بدن برساند بنابراین مقدار اکسیژن در سلول ها پایین آمده و سلولها انرژی کافی برای انجام عملیات خود مانند کارهای عضلانی و ساخت و ترمیم سلول ها را نخواهند داشت. هنگامی که اکسیژن کافی به مغز نرسد شخص دچار سرگیجه شده و حتی فکر کردن را نیز مختل می‌کند.

    کم خونی یک مرض نیست بلکه نشانه ای از امراض مختلف می باشد.

    به طور کلی هر بیماری که ساخت گلبول های قرمز خون را مختل کرده و باعث کاهش آنها و یا از بین رفتن سریع تر آنها، از مدت زمان معین شود، به کم‌خونی منجر خواهد شد و گاهی اوقات می توان گفت یکی از اولین علائم آرتروز، عفونت و مرزهای سخت مانند سرطان میباشد.

    اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات هورمونی، تورم های مزمن در بدن، جراحی، عفونت، زخم معده، بواسیر، بیماری های روده ای یا خونریزی شدید، آبستنی های مداوم، بیماری های مغز استخوان، کمبود ویتامین ها، و مواد معدنی مانند اسید فولیک ویتامین b۶ و b۱۲ می تواند منجر به کم خونی شود. بعضی از بیماری های ارثی باعث می‌شود که گلبولهای قرمز خون شکننده شوند و به جای این که مانند دایره کامل باشند مثل هلال ماه می شوند. یک شکل دیگر کم خونی به علت کمبود ویتامین ب ۱۲ است زیرا بعضی از اشخاص به علت بیماری هایی مانند عفونت دستگاه هاضمه، جراحی معده تورم روده و یا نداشتن فاکتور لازم در معده و نخوردن مواد حیوانی نمی‌تواند این ویتامین مهم را جذب نمایند.

    کمبود آهن

    یکی از مهمترین علل کم خونی، کمبود آهن است زیرا بدن برای ساخت هموگلوبین احتیاج به آهن دارد. هموگلوبین ماده ای است که در گلبولهای قرمز که به اکسیژن می چسبد  و آن را به نقاط مختلف بدن حمل می کند. عمر گلبولهای قرمز چهار ماه بوده و در صورت کمبود آهن این ماده حیاتی تولید نخواهد شد.

    کمبود آهن ممکن است به علت کم خوردن غذاهای حاوی آهن، جذب نشدن آهن و یا خونریزی باشد. البته خانم ها به دلیل امراضی مانند نامتعادل بودن هورمون ها وجود فیبروم در رحم، سرطان رحم و عادت ماهانه سنگین و طولانی و استفاده از آی یو دی و اشخاصی که داروهای ضد تورم مانند آسپرین و ایبوپروفن استفاده می کنند ممکن است به کمبود آهن مبتلا شوند.

    کم خونی در بسیاری از موارد مشخص نیست .اولین علامت این مرض کم اشتهایی یبوست ،سردرد، حساسیت و از دست دادن تمرکز حواس می باشد. اگر معالجه نشود منجر به ضعف، خستگی شدید، سرد بودن دست و پاها، افسردگی، سرگیجه، رنگ پریدگی، شکنندگی ناخن ها، سفیدی لبها و پلک چشم می شود.

    یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن اینکه شخص دچار کم خونی است نگاه کردن به زیر پلک پایینی چشم می باشد. پلک زیری چشم را کمی پایین بکشید رنگ آن باید قرمز خونی باشد و اگر صورتی کمرنگ بود علامت کم خونی است.

    ادامه همین مطلب

     کم خونی چیست و درمان کم خونی در بدن– قسمت دوم–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا