هر آنچه درباره خشونت در تلویزیون باید بدانید –( قسمت چهارم)–
  • » خودشناسی » هر آنچه درباره خشونت در تلویزیون باید بدانید –( قسمت چهارم)–
  • خشونت تلویزیون

    تلویزیون

    نگرانی در مورد خشونت تلویزیون، رسانه هاي گروهی دیگر و اثرات آن بر روي کودکان یکی از مباحثی است که طی سالیان متمادي در زندگی کودکان مطرح بوده است . در 1960 و 1970کودکانی که در پژوهش هاي روانشناختی مربوط به اثرات تماشاي پرخاشگري از تلویزیون شرکت داشته اند تماشاگر بزرگسالانی بوده اند که در تلویزیون به طور پرخاشگرانه رفتار می کردند .

    این مشاهدات در مراحل بعدي و رفتارهاي پرخاشگرانه کودکان در مراحل بعدي باعث مشاجرات گستردهاي در مورد خشونت تلویزیونی شد.

    برخی از مطالعات آزمایشگاهی و تجربی به وضوح نشان داده اند که مشاهده پرخاشگري در تلویزیون می تواند تأثیر مستقیمی روي رفتار کودکان داشته باشد . همچنین، مطالعات طولی که عادت هايتماشاي تلویزیون در کودکان را پیگیري کرده اند حاک ی از وجود ارتباط بین میزان پرخاشگري تماشا شده در تلویزیون و میزان فعالیت هاي پرخاشگرانه ابراز شده در کودکان است.

    بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهاي مختلف کاي و داج ( 1998 ) نتیجه گیري کردند که باتوجه به سطوح تماشاي خشونت تلویزیونی، می توان پرخاشگري را طی سه سال بعد پیش بینی کرد .نتیجه گیري آن ها حتی زمانی که سطح پرخاشگري کودکان از نظر آماري کنترل شده بود درست به رسید. به عبارت دیگر، اگر کودکی خیلی پرخاشگر است و کودکی که سطوح پایینی از ¬ نظر میرسد پرخاشگري را نشان می دهد میزان قابل توجهی از پرخاشگري را در تلویز یون مشاهده کنند، میزان پرخاشگري هر دوي آن ها افزایش خواهد یافت .

    به نظر می رسد که ارتباط بین تماشاي تلویزیون وخشونت صرفاً ناشی از این حقیقت نیست که کودکان تمایل دارند به طور پرخاشگرانه تري رفتار کنند یا بیشتر جذب برنامه هاي تلویزیون پرخاشگرانه می شوند.چرا تلویزیون موجب پرخاشگري می شود؟

    کودکان اشکال جدیدي از رفتار پرخاشگرانه را با تماشاي پرخاشگري در تلویزیون یاد می گیرند و ممکن است دریابند که برخی از این رفتارهاي پرخاشگرانه براي بعضی از مردم مفید است (براي مثال: براي بچه هاي خوب). به عبارت دیگر، آن ها ممکن است شیوه جدیدي را براي ابراز پرخاشگري یاد بگیرند و به طور همزمان توجیهی براي آن رفتار بیابند (براي مثال : قربانی مستحق آن بود ).

    همانند یک بزرگسال خشمگین که معتقد است به خاطر رانندگی بد موتور سواران و از روي و از روي خشم بوق زده است و بنابراین آن را این گونه توجیح می کند،کودکان نیز ممکن است یاد بگیرند که اعمال پرخاشگرانه خود را به گونه اي توجیح نمایند . همچنین،با توجه به این که کودکان برخی از قهرمانان تلویزیونی را تماشا می کنند که هیچ پیامدي منفی خاصی را به خاطر رفتار پرخاشگرانه شان تجربه نمی کنند، ممکن است ا نتظارات آن ها از پیامدهاي منفی رفتار پرخاشگرانه نیز کاهش یابد.

    بخش قبلی این مقاله

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا