هر آنچه درباره خشونت و پرخاشگری کودکان باید بدانید –( قسمت سوم )–
  • » خودشناسی » هر آنچه درباره خشونت و پرخاشگری کودکان باید بدانید –( قسمت سوم )–
  • چرا کودکان پرخاشگری می کنند؟

    کودکان قُلدر، به تسلط بر دیگران و کنترل آن ها تمایل دارند . آن ها از شیوه هاي مختلفی استفادهمی کنند . دامنۀ رفتارهاي تهاجمی آن ها، از متلک گویی، نام گذاري، تمسخر و شایعه پراکنی هاي زشت تا تهدید کودکان دیگر، گسترده است . کودکان خشونت گرا، اغلب از خشونت فیزیکی استفاده

    کرده و پول و اشیاء با ارزش دیگران را می ربایند . معمولاً به انواع رفتارهاي نابهنجار که به طور مکرر از کسی سر می زند، خشونت و ناسازگاري گفته می شود . کودکان خشونت گرا و نا سازگار، در یافتن قربانیان خود مهارت دارند .

    آن ها اگر در انتخاب طعمه اشتباه کنند، سراغ قربانی دیگري می روند تا ازطریق آزار و تسلط بر آن ها، روحیه خشونت گرایی و تهاجمی خود را تقویت کنند . آن ها به سرعت می آموزند که خشونت روشی کار آمد براي دست یابی به خواسته ها و اهداف آن هاست . کودکان قلدر و خشونت گرا که هستند؟ چه نوع کودکی تمایل به آزار دیگران دارد؟

    یافته هاي تحقیقاتی، پاسخ روشنی براي این پرسش ها ندارند . برخی محققان معتقدند، کودکان بااستفاده از خشونت احساس می کنند فرد مهمی هستند و آن ها، به دلیل احساس ناامنی ، سعی میکنند از طریق ناراحت کردن و ایجاد ناامنی براي دیگران، به امنیت و آرامش برسند . این نوع افراد ازاعتماد به نفس خوبی برخوردارند، ولی از نظر پیشرفت تحصیلی اقتصادي و شغلی چندان موفق نیستند. اگرچه همه محققان با این نظریه موافق نیستند، اما این نظریه بیانگ ر اجماعی از نظریات دیگر درباره ویژگی هاي کودکان خشونت گرا و ناسازگار است.

    همه محققان بر این باورند که گرایش به خشونت در کودکان، پدیده اي مادر زادي نیست . در واقع،کودکان می آموزند که خشونت یکی از راه هاي مؤثر دستیابی به اهداف شخصی و کنترل دیگران است.

    سؤال این است که آن ها چگونه به این موضوع پی می برند؟

    به عقیده متخصصان، والدین واشخاصی که الگوي رفتاري کودك به شمار می آین، نقش مهمی در این زمینه دارند . کودکان ناسازگاردر این زندگی روزمره خانوادة خود در می یابند که والدین شان از طریق خشونت به خواسته هاي خویش می رسند، لذا از آ ن ها تقلید می کنند . هنگامی که والدین براي تسلیم کردن فرزندانشان ازخشونت فیزیکی یا لفظی استفاده می کنند، ناخود آگاه به فرزندانشان می آموزند که اعمال خشونت راهی مؤثر براي رسین به هدف است به ویژه اگر بزرگتر و قوي تر بوده و توانایی زورگویی به دیگران راداشته باشیم .

    بنابراین، اگر کودکی از سوي والدین خود تحت خشونت فیزیکی یا لفظی قرار گیرد، بهنبه خود کودك ضعیف تري را خواهد یافت تا نسبت به او خشونت ورزد . کودکان خشونت گرا، معمولاً باقی می مانند . بنابراین « قلدر » از قربانیان خود بزرگتر و قویتر بوده و در سراسر دوران زندگی خودتسلسل فاسدي در این زمینه برقرار است؛ والدین خشونت گرا به فرزندان زور می گویند و فرزندان آنها نیز خشونت را از آنان آموخته و سایر کودکان را تحت فشار می گذارند .

    بخش قبلی این مقاله

    هر آنچه درباره خشونت و پرخاشگري باید بدانید؟–( قسمت دوم )–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا