نکاتی که در تدوین مقالات باید رعایت شود–( قسمت دوم )–
  • » اصول پایان نامه نویسی » نکاتی که در تدوین مقالات باید رعایت شود–( قسمت دوم )–
  • ادامه هدف از تدوین مقاله علمی

    گاهی بخش مرور بر پژوهش ها در قالب عناوینی از جمله مرور بر ادبیات پژوهش ، ادبیات پژوهش ،و یا زمینه مشخص می‌شود. اغلب به مرور بر پژوهش ها در مقاله‌های پژوهشی در قسمت مقدمه آن ارائه می‌شود.برخی پژوهش های کیفی دارای مرور بسیار محدودی بر پژوهش‌های مربوط می‌باشند یا آن که اصولا فاقد چنین بخشی می‌باشند. این بدان معناست که برخی از پژوهشگران مطالعات کیفی معتقدند که ممکن است مرور سایر پژوهش ها ،بر پژوهش آنها اثر نامطلوب بر جا میگذارد.

    در عین حال ، تمامی مقاله به مرور بر پژوهش ها تخصیص می یابد نه چنین مقاله ای اغلب واجب ارزش کمتری نسبت به مقالات پژوهشی علت و معلول می‌باشد ، ولی ممکن است در جای خود این مقالات نیزارزشمند تلقی گردند.

    مقاله ، مخاطب ،نشریه

    قبل از طراحی هر مقالات علمی انتظار می رود به سوالات زیر پاسخ دهید:

    • چه می خواهم بگویم؟
    • این مقاله ارزش نگارش را دارد؟
    • ساختار مناسب برای پیام من چیست؟
    • مخاطب این پیام کیست؟
    • نشریه مناسب برای این مقاله کدام است؟

    ممکن است برای برخی از سوالات فوق پاسخ هایی داشته باشید لذا برای سوالاتی که خود به راحتی نمی توانید پاسخ دهید بهتر است از متخصصان امر بپرسید و با آنها مشورت نمایید.

    چه می خواهم بگویم؟

    قطعاً به پژوهش ای پرداختید و سوالاتی را پاسخ داده اید و مایلید حاصل آن را به صورت یک مقالات پژوهشی در آورده و ارائه دهید. مثلا آیا بی سوادی بیشتر از فرد به گسترش اعتیاد اثر دارد؟پژوهش شما پاسخی روشن بر اساس یافته های آماری ارائه داده شده فقر به طور موثرتری نسبت به بی سوادی موجب افزایش اعتیاد شده است. این پژوهش پیام روشن شما را مشخص نموده ، لذا می دانید که چه می خواهید بگویید.

    مهمترین عنصر در افزایش انتشار مقاله ، محتوا و پیام مقاله است. اگر مقاله شما پیام مشخص ،دقیق و جدید را ،یقیناً این مقاله مورد اقبال نشریه های علمی و داوران این نشریه ها خواهد بود. بسته به اینکه مقاله چه پیام روشنی داشته باشد تا چه حد مناسب نگاشته شده باشد ، چگونه سازمان دهی شده باشد و چگونه انجام گرفته باشد ،ارزش متفاوتی به خود می گیرد.

    آیا مقاله ارزش نگارش را دارد؟

    نوشتن کار دشواری است. چرا باید مقاله ای بنویسید که قرار نیست انتشار یابد؟

    نشریات علمی معمولا مقالاتی را پذیرا هستند که حاوی پیامی نو در یک زمینه علمی باشند. حتی اگر پیام نور نباشد به لحاظ آنکه در راستای نشر و گسترش پیام های قبلی باشد ، می تواند مورد پذیرش قرار گیرد. بنابراین تصمیم به نگارش یک مقاله ممکن است تا حدی بستگی به یافته‌های شما از مرور بر پژوهش های مربوط داشته باشد.

    مرور بر پژوهش های مربوط می تواند به شما اطمینان دهد که کسی قبلا درباره موضوعی که می خواهید مقاله بنویسید مقاله ای ارائه نداده است ممکن است طی این مرور برایتان روشن کرد که در زبان انگلیسی، مطالب قابل توجهی درباره موضوع مورد نظر ارائه شده است ولی در زبان فارسی کمتر کسی به آن مهم پرداخته است.

    بخش اول این مقاله

    نکاتی که در تدوین یک پوستر پژوهشی باید رعایت شود –قسمت اول–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا