نکاتی که در تدوین یک پوستر پژوهشی باید رعایت شود –قسمت اول–
  • » اصول پایان نامه نویسی » نکاتی که در تدوین یک پوستر پژوهشی باید رعایت شود –قسمت اول–
  • نکاتی که در تدوین یک پوستر پژوهشی باید رعایت شود

    هدف از تدوین مقاله علمی

    این فصل به شیوه تدوین مقالات علمی که از اهداف اصلی کتاب از می‌پردازد تجربیات کشف شده در چند دهه اخیر در آموزش و پژوهش ، حاکی از آن است که تعداد قابل ملاحظه ای از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران نوپا در تدوین مقاله علمی ، آموزش کافی ندیده و با مشکلات روبرو هستند. در این فصل هدف از نگارش مقاله علمی اقدامات مقدماتی طراحی و تدوین مقاله علمی و و ارکان مقاله علمی به شیوه علمی و کاربردی اشاره شده است.

    چرا مقاله علمی؟

    پژوهش های علمی زمانی ارزشمند هستند که نتایج آن ها انتشار یابد و علاوه برمزایایی که برای نویسنده آن دارد ، مرزهای دانش بشری را نیز گسترش دهند. توجه به لزوم ارائه مقالات علمی از جانب کادر های دانشگاهی و پژوهشگران حرفه ای و گرایش روز افزون داوطلبان دکترا به این امر موجب افزایش توان علمی و ارتقای جایگاه علمی کشور خواهد شد.

    اقدامات مقدماتی

    از آنجا که مقاله علمی همواره برگرفته از یک پژوهش اصیل است لذا انجام یک پژوهش ، پیش شرط تدوین هر مقاله علمی محسوب می شود.

    پس از انجام پژوهش و قبل از تدوین مقاله علمی ناچارید مروری بر مقالات مشابه با زمینه مقاله خویش انجام دهید. کاوش برای مقالات علمی را می توانید از طریق اینترنت و بانک‌های تخصصی مربوط انجام دهید.قالب رشته های علمی  دارای چکیده نامه های ادواری هستند که به طور مرتب انتشار می یابند. با استفاده از اینترنت می توانید از طریق منابع مهمی چکیده آخرین مقالات علمی دست یابید.

    گاه لازم می‌شود که به نشریه علمی یا زمین های علمی ویژه‌ای دست یابید. در این صورت کافی است که در اینترنت journals list را وارد کنید تا فهرست کاملی از تعداد بیشماری نشریه علمی که نام آنها بر اساس حروف الفبا تنظیم شده اند را در اختیار داشته باشید. سپس به آدرس آن نشریه خاص مراجعه کنید تا عناوین مقالات هر شماره را بیابید.

    خلاصه این مقالات بدون پرداخت وجه به روش های بالا در اختیار شما قرار می گیرد اما در صورت تمایل برای دسترسی به متن کامل مقاله در برخی از موارد ناچار به پرداخت هزینه مربوطه هستید.

    مقالات علمی از ساختار نظام مند جهان شمولی برخوردار هستند لذا در صورت داشتن چکیده مقالات ، اطلاعات لازم برای درج در مقاله تان و استناد مربوط را در اختیار خواهید داشت.

     مرور بر پژوهش های مربوط در مقاله

    از پژوهشگر انتظار می رود قبل از اقدام به انجام پژوهش خود ، به مرور پژوهش های قبلی وابسته به زمینه مورد پژوهش خود بپردازد طی این فرآیند پژوهشگر باید به دقت به مطالعه و نقد این پژوهش ها بپردازد.اغلب پروژه‌های علمی دارای بخشی به نام مرور بر پژوهش های مربوط می باشد در زیر به برخی نکات مورد انتظار در مورد پژوهش های مربوط اشاره می شود.

    به دلیل محدودیت در حجم مقالات منتشر شده در نشریات علمی ، اغلب بخش مرور بر پژوهش های مربوط به مقالاتی بسیار کوتاه است وظیفه اصلی مرور بر پژوهش های مربوط در یک پروژه پژوهشی ،نشان دادن نیاز به پژوهش های نوین و ارائه زمینه ای برای سالهای فرضیه‌های پژوهش است.

    درباره پژوهش بیشتر بخوانید

    محتوای هر یک از فصل های پایان نامه و رساله بعد از چکیده

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا