مرور بر پژوهش های مربوط به پژوهش شما –( قسمت اول )–
  • » اصول پایان نامه نویسی » مرور بر پژوهش های مربوط به پژوهش شما –( قسمت اول )–
  • مرور بر پژوهش های  مربوط

    موازین مرور بر پژوهش های مربوط

    در پیشنهاد طرح های پژوهشی ، درج سوابق پژوهش‌های قبلی و مرور آنها تصمیم‌گیران را متقاعد می سازد که پژوهشگر سنگ بنای خود را بر روی پژوهش‌های قبلی استوار ساخته از دوباره کاری پیشگیری کرده است.

    مرور یافته ها و آثار قبلی مربوط به موضوع پژوهش موجب می شود که متغیرهای پژوهش ،نظریه های علمی، ابزار گردآوری داده ها ،جدول زمانی و در پیشنهاد پژوهش مطرح شده از غنای مناسبی برخوردار باشد.

    مرور بر پژوهش های مربوط

    مرور و پژوهش ها جستجوی است در کتاب ها، مقالات علمی،بانک های اطلاعاتی و دیگر منابع مربوط به یک موضوع خاص پژوهشی است که در این عمل خلاصه، نقد و توصیفیکه با زمینه پژوهش ما مرتبط باشد حاصل می شود. گاهی مرور متون به منظور مرور کلی منابع در یک حوزه خاص ، برای اینکه به خواننده نشان دهیم تا چه اندازه پژوهش ما با گستره دانش تناسب دارد ،طراحی و اجرا می گردد. این  مرور منجر به تفسیر جدیدی از مطالب قدیمی می‌شود یا تفسیر جدیدی از ترکیب مطالب جدید و قدیم را فراهم می سازد.

    در بخش مرور بر پژوهش های مربوط به بخش مهمی از فصل دوم پایان نامه یا رساله را تشکیل می دهد باید متنی از مرور و پژوهش هایی که به نوعی با پژوهش شما در ارتباط استتدوین نماید و در آن اشاره نمایید که دیگر پژوهشگران پیش از این چه کاری در این زمینه علمی انجام داده‌اند. لازم است اطمینان دهید که پروژه پژوهشی شما بر پایه مطالعات ژرف سایر پژوهشگران در این زمینه بنا نهاده شده است بنابراین مرور متون پیشرفته عقلانی حاصل در یک موضوع یا زمینه خاص را ترسیم می کند.

    مرور بر پژوهش های مربوط

    مهمترین دلیل اینکه چرا تعداد بی شماری از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا برای تکمیل پایان نامه و رساله خویش مشکل دارند ، در این حقیقت نهفته است که فرایند  مرور بر پژوهش های آنها کامل نیست و به درستی نمی توانند از آنها استفاده نموده و یک ایده نو بگیرند. مسلماً منابع بیشماری برای مرور بر پژوهش ها وجود دارند که تصور می رود پایانی بر آنها نیست. در مرور بر پژوهش های مربوط به یک پروژه ، مشکل اصلی گام آغازین و تشخیص اولویت‌ها است. از این رو لازم است مطالب زیر را مد نظر قرار دهید.

    مرور بر پژوهش های مربوط تمامی پژوهش هایی که تاکنون در زمینه پژوهش شما انجام شده است را آشکار می سازد. مرور بر پژوهش های مربوط مهمترین گام آغازین است که در فرایندهای پژوهش برداشته می شود.قبل از انتخاب یک زمینه خاص برای پژوهش ، پژوهشگر به بررسی دقیق پژوهش‌های مربوط انجام شده توسط دیگران می پردازد.

    قبلاً در مورد فیش برداری از منابع و اسناد لازم برای انجام پژوهش بحث گردید. در این بخش باید پژوهش های انجام شده مربوط به زمینه مورد مطالعه شما که حد المقدور به روز باشد را مرور نمایید. گاه با این مشکل مواجه می شوید که دقیقاً پژوهشی مشابه پژوهش شما در داخل و خارج کشور انجام نپذیرفته است. در چنین شرایطی باید دامنه پژوهش‌های انجام شده را قدری وسیع تر در نظر بگیرید و پژوهش های انجام شده در آن دامن را مرور نمایید.

    درباره پژوهش بیشتر بخوانید

    شرکت دادن افراد در پژوهش بدون اطلاع و رضایت آنان

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا