شرکت دادن افراد در پژوهش بدون اطلاع و رضایت آنان
  • » اصول پایان نامه نویسی » شرکت دادن افراد در پژوهش بدون اطلاع و رضایت آنان
  • ملاحظات اخلاقی در پژوهش

    شرکت دادن افراد در پژوهش بدون اطلاع و رضایت آنان

    شرکت

    این احتمال به  این دلایل اتفاق می‌افتد که گاهی از اوقات مطلع ساختن افراد امکان پذیر نبوده و یا غیر عملی است ، زیرا پژوهشگر تصور می نماید اگر افراد در جریان انجام پژوهش قرار بگیرند ، ممکن است رفتار آنان نسبت به شرایط معمول تغییر نماید. به هر دلیلی اگر این اتفاق رخ دهد پژوهشگر به حقوق افراد تعدی نموده است.راه حل این وضعیت دشوار این است که پژوهشگر باید ضمن توجه به حریم و حقوق شخصی افراد به روایی و پایانی داده های گردآوری شده توجه کنند.

    مجبور ساختن افراد برای شرکت در پژوهش

    در شرایط خاصی پژوهشگر ممکن است از قدرت فردی در مجبور ساختن و وادار کردن افراد در سازمان برای شرکت در پژوهش، برخوردار باشد. گاهی افراد به دلیل نگرانی  از عواقب منفی مرطوب شرکت در پژوهش می شود و گاهی از اوقات نیز به دلیل امتیازهای بالایی است که برای شرکت کنندگان پیش‌بینی شده است. در هر دو مورد فوق آزادی انتخاب کامل افراد مورد تهدید قرار گرفته است.

    در جریان قرار ندادن افراد شرکت کننده از طبیعت واقعی کار پژوهشی

    اصول رضایت آگاهانه برای بیشتر پژوهش های کاربردی بسیار حیاتی است. بر اساس دیدگاه انجمن روانشناسی آمریکا ، رفتار اخلاقی ایجاب می کند که پژوهشگران ، شرکت کنندگان در پژوهش را از تمامی ابعاد کار که انتظار می‌رود در رضایت و نارضایتی آنان موثر باشد، مطلع ساخته و آنها را در جریان سایر اموری که مطرح می سازند قرار دهند. بنابراین وقتی فردی می پذیرد که در پژوهش شرکت نمایند لازم است به طور کامل توجیه شود.

    فریب دادن شرکت کنندگان

    این اتفاق می‌تواند به دلایلی ، از جمله پوشاندن طبیعت واقعی برنامه پژوهش پنهان ساختن ابعاد واقعی اقداماتی که بایدتوسط شرکتکنندگان صورت پذیرد ، مخفی نگه داشتن تجاربی که باید شرکت‌کنندگان از آن برخوردار باشند ،رخ دهد. این اقدام تقریبا در تمامی پژوهش های غیر قابل قبول بوده و موجب سلب اعتماد پژوهشگر و افراد شرکت کننده در پژوهش می شود.

    هدایت افراد برای انجام اقداماتی که موجب کاهش اعتماد به نفس آنان می‌شود.

    مستندات حاصل از پژوهش های علوم اجتماعی نشان داده است که این گونه پژوهش ها در صدد القای یک نوع رفتار به شرکت کنندگان است که در افراد مستعد موجب کاهش احساس اعتماد به نفس آنان می گردد.

    مطالعاتی که از این گروه می توان مطرح ساخت ،پژوهش هایی است که تلاش می نماید ، دروغگویی دقت و صدمه به دیگران و همرنگ شدن با سایرین و دلیل فشارهای اجتماعی را القاء نماید.

    برخی از شرکتکنندگان در چنین پژوهش هایی مطرح کردند که به دلیل انجام رفتاری که موجب شرمندگی و خجالت و پشیمانی آنان شده است ، در پژوهش دچار فشار روانی شده اند. این فشار از آنجایی ناشی شده است که چون نرم های رفتار معمولی خود را زیر پا قرار داده اند و یا اینکه بر اساس اعتقادات قبلی ، آن رفتار موجب کاهش احترام دیگران به آنان شده است.

    مواجه ساختن شرکت کنندگان در پژوهش با فشارهای فیزیکی یا روانی

    اصولا مواجه ساختن شرکت کنندگان در پژوهش با تجاربی که برای آنان فشارهای مختلفی را بدون رضایت آگاهانه در پی داشته باشد و صدمات محدود یا جدی به آنها وارد سازد بسیار جای تأمل داشته و غیرقابل است.

    درباره پژوهش بیشتر بخوانید

    گام های بعدی پژوهشگران برای یک پژوهش (قسمت دوم)

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا