مراحل یا اقدامات اساسی پژوهش *تهیه جدول * — ( قسمت دوم ) —
  • » اصول پایان نامه نویسی » مراحل یا اقدامات اساسی پژوهش *تهیه جدول * — ( قسمت دوم ) —
  • تهیه جدول گانت

    مراحل یا اقدامات اساسی پژوهش

    برای نیل به نتایج پژوهش ، لازم است پژوهش به چند مرحله تقسیم شود. برخی از موسسات پژوهشی ، پرداخت ها را بر اساس مراحل پژوهش انجام می دهند. مراحلی که در جدول گانت مطرح می شود همان مراحلی هستند که برای ارائه گزارش و پرداخت ها پیش بینی شده است در غیر این صورت محدودیتی در تعداد مراحل و اقدامات وجود ندارد. هرچقدر مراحل و گام های پژوهش به تفصیل و به دقت ثبت شود احتمال دستیابی به نتایج بیشتر خواهند بود.

    شیوه تنظیم جدول زمانی پژوهش

    یکی از ابزارهای اولیه برای کنترل زمان ، استفاده از جدول گانت است. در این جدول ستون اول نشان دهنده مراحل یا اقدامات اساسی است که باید در پژوهش طی شود. ستون دوم مدت زمان لازم برای شروع و اتمام هر مرحله را نشان می دهد و ستون های بعدی نشان دهنده واحد زمانی اجرای پژوهش است

    واحد زمانی انجام پژوهش بر اساس نوع پژوهش ممکن است متفاوت بوده و دو شیوه قابل تمیز از یکدیگر است

    1-واحد زمانی پژوهش یک ماه است

    به طور معمول واحد زمانی انجام پژوهش بر حسب ماه است. در این حالت ۱۲ ستون به عنوان دوازده ماه سال مشخص و پژوهشگر زمان آغاز و خاتمه کار خود را بر روی آن نشان می دهد.

    2- واحد زمانی انجام پژوهش کمتر از یک ماه است

    در صورتی که کل زمان انجام پژوهش کمتر از یک سال باشد ، ممکن است لازم باشد مراحل یا اقدامات اساسی اجرای طرح در مقاطع زمانی محدودتر مورد مطالعه قرار گیرند.یکی از تقسیم بندیهای موجود مقاطع زمانی یک هفته از. در این شیوه کل زمان اجرا به مقاطع زمانی یک هفته تقسیم شده و آغاز و خاتمه مراحل با کشیدن خط یا قرار دادن ستاره مشخص میشود.

    اعتبار لازم برای انجام پژوهش

    در این مورد نیز در پایان نامه ها و رساله ها ضرورت ندارد ولی برای پیشنهاد پروژه های پژوهشی حتما باید مطرح گردد و همراه با جداولی دقیقا مشخص نمایید که اعتبارات درخواستی برای هزینه کردن بر روی چه اقلامی است و با محاسبه دقیق ، رقم نهایی را درج کنید گرچه در پیشنهادپژوهش پایان نامه و رساله به طور معمول نیازی به  تعیین اعتبار مورد نیاز نیست.ولی در رساله هایی که شما نیز به مشارکت مالی سازمان به جز موسسه آموزشی خود داشته باشید ، لازم است که اعتبار مورد نیاز حتما برآورد و درج شود.

    شیوه های مختلفی برای محاسبه اعتبار مورد نیاز بر حسب عملکرد موسسات پژوهشی وجود دارد .

    بخش قبلی این مقاله را بنویسید

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا