تدوین محدودیت در پیشنهاد طرح پژوهشی — (قسمت سوم)
  • » اصول پایان نامه نویسی » تدوین محدودیت در پیشنهاد طرح پژوهشی — (قسمت سوم)
  • ملاحظات اخلاقی در پژوهش

    تدوین محدودیت در پیشنهاد طرح پژوهشی

    اگر پژوهشگر  بر اساس تجارب قبلی خود و یا بر اساس شواهدی که در مطالعات سایر پژوهشگران به آن دست یافته و بر اساس ماهیت پژوهش خود تصور نماید که احتمالا با محدودیت‌های روبرو خواهد بود، ضرورت دارد که آنها را در طرح پیشنهادی که برای گرفتن اعتبار و یا درخواست عنوان پژوهش می‌دهد مطرح سازند. رعایت صداقت علمی در بیان محدودیت های احتمالی بسیار مهم است.

    اگر انجام پژوهشی با محدودیت‌های جدی روبرو باشد و پژوهشگر قصد پنهان ساختن آن را داشته باشد ، خطای فاحشی را مرتکب شده است. از منظر دیگر هم این مشکل زمانی رخ می دهد که پژوهشگر به منظور مهم جلوه دادن پژوهش محدودیت ها را بیش از وزن واقعی که دارند مطرح می سازد.

    محدودیت ها ممکن است باعث افزایش زمان پژوهش شود. به عنوان مثال اگر گروه هدف پژوهشی مدیران یک سازمان باشند،مشغله مدیران و مراجعات مکرر به دفاتر آنها جهت انجام مصاحبه، به عنوان یک محدودیت مطرح شده و می‌تواند منجر به طولانی تر شدن زمان تکمیل پرسشنامه و گردآوری داده ها گردد. گاهی موضوع پژوهش به نوعی است که قرار است، بر روی داده های مالی سازمان کار شود.

    به طور معمول دسترسی به اطلاعات مالی با دشواری‌های خاص خود روبرو است و باید در پروپوزال مطرح گردد. مطرح ساختن دقیق محدودیت‌های پژوهش موجب تصمیم گیری منطقی مسئولین می گردد.، اگر محدودیت ها قابل رفع باشند ممکن است با مداخله و مساعدت مسئولین پژوهشی در همان مراحل ابتدایی پژوهش مرتفع گردد و اگر غیر قابل رفع باشد موضوع پژوهش را باید تغییر داد.

     تدوین محدودیت‌ ها در گزارش طرح پژوهشی

    ممکن است که همان محدودیت هایی که در این مرحله پیشنهاد طرح پژوهشی مطرح بود در حین اجرای پژوهش رخ داده باشد و یا ممکن است محدودیت های جدیدی علاوه بر موارد قبل بروز کرده باشد در هر حال، در گزارش نهایی پژوهش اعم از پایان نامه ،رساله و یا در پروژه‌های پژوهشی باید محدودیت ها به دقت و با حفظامانتداری در همان سطح و میزان واقعی مطرح شوند.

    بیان محدودیت ها در این مرحله کمک می نماید تا تصویر واقع بینانه تری از یافته های پژوهش فراهم گردد. بهعنوان مثال اگر شما به جای استفاده از صورت های مالی در تحلیل عملکرد یک سازمان، مجبور شهید دفاتر مالی آنها مراجعه کنید، احتمال دارد به دلیل وجود پاره‌ای اختلاف ها در دفاتر، یافته های پژوهش شما از دقت کمتری برخوردار گردند.

    محدودیتهای شایع در پژوهش

    از شایع‌ترین محدودیت هایی که در پژوهش به آن اشاره می شود موارد زیر را می توان نام برد:

    • کمبود زمان
    • کمبود نیروی انسانی یا تخصص خاص
    • انگیزه پایین مدیران در انجام طرح های پژوهشی
    • عدم دسترسی به وب سایت ها و بانک های اطلاعاتی اختصاصی
    • کمبود اسناد مکتوب در داخل کشور
    • طولانی بودن بروکراسی اداری برای گرفتن مجوز و یا اطلاعات.

    بخش قبلی این مقاله

    مواجه ساختن شرکت کنندگان در پژوهش با فشارهای فیزیکی و یا روانی

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا