چگونه از اسارت عادت های بد رهایی یابیم؟ –قسمت اول–
  • » خودشناسی » چگونه از اسارت عادت های بد رهایی یابیم؟ –قسمت اول–
  • عادات چیست؟

     عادت :عکس العمل یا رفتاري که کاملاً در شخص مستقرّ و بطور منظّم و بدون زحمت ظاهر میشود.رفتاري که عادت شود به آسانی انجام میشود.عادت ها نتیجه احتیاجات و خواسته هاي بشر است عادت ها می توانند خوب و یا بد باشند .

    تکرار اعمال است که سبب عادت میشود:

    یک نوع احتیاج یا میل که با تکرار ارضا میشود و یا از احتیاج یا میل به آن میکاهد. اگر عکس العمل ،فشار وناراحتی روانی رابر طرف سازد واگر رضایت خاطر را فراهم آورد،میل به تکرار آن بیشتر میشود وهمین میل سبب میگردد که تغییري در دستگاه عصبی بوقوع بپیوندد و آن عکس العمل ،شکل عادت بخود بگیرد.

    عادات خوب

    سبب رستگاري و خوشبختی ماست و سبب میشود که بجا بخوریم،خوب بخوابیم،خوب کار کنیم.منظّم باشیم و… وقتی به آنها خو بگیریم،خودبخود انجام میشود و فرصت بیشتري براي انجام کارهاي دیگر به ما میدهد.

    عادات بد

    زندگی را مختل میکند،فرد را بیحال و خسته و رنجور میکند.هیچ کاري در زمان درست انجام نمیشود و مشتی از کارهاي اضافی به بار می آورد که تمامی ندارد.خوردن زیاد از حد و سبب چاقی میشود،خوابیدن شبها مختل و روزها در خواب آلودگی می گذرد.کارها عقب افتاده و سعادت رخت بر می بندد.

    عادتها چگونه شکل می گیرند

    تحقیقات نشان می دهد ، شکل گیري عادتها و تبدیل رفتارهاي روزمره به عادت حدود یک ماه طول می کشد و پس از چهار هفته بدن و مغز انسان به شرایط تازه عادت می کند.

    فواید عادات:

    -1 عادت مارا ازکارهاي غیر ضروري بازداشته ودرصرف وقت و نیرو کمک میکند.

    -2 عادات موجب میشود که اعمال ما خودبخود صورت گیرد. کارها در آغاز بسیار مشکل و وقت گیرند،ولی به مرور که عادات شد ،آسان و سریع پیش میرود.

    -3 اگر عادت نبود براي انجام هر کاري خسته،سرگردان و حیران بودیم.

    -4 اگر بسیاري از کارهاي روزانه بوسیله عادات منطقی و صحیح صورت گیرد،وقت کافی براي استدلال و تصورات و احساسات داریم.

    اساس و پایه عادات:

    -1 بیشتر عادات ما از آداب و سنن وتجارب و تعلیماتمان سرچشمه میگیرد.

    -2 عادات را براي رسیدن به هدف و منظورمان در خود ایجاد میکنیم.

    -3 گاه بر حسب تصادف به سوي عملی کشانده می شویم و به دلیل سهولت آن ویا رضایت خاطر حاصل از آن یا بر طرف کردن فشار درونی آنرا تکرار می کنیم.

    برقراري عادات:

    -عادات باید با آموختن، تمرین و ممارست و تلاش در ما ایجاد شوند. ممکن است در آغاز به هدف نرسیم ،مایوس شویم یا عمل براي ما ناخوشایند باشد. ولیاگر سرسختی کنیم ،عادت در ما ایجاد میشود و ناخوشایندي برطرف میشود. (اگر عمل بدي در ماتبدیل به عادت شده و از انجام آن لذت می برده ایم،و حالمی خواهیم به عدم انجام آن عادت کنیم، وجود ما در برابر ترك آن لذّت و انجام خلاف آن از خود مقاومت نشان میدهد که همان ناخوشایندي ابتداي عمل است ولی اگر بین عمل جدید و خوشایندیش در ذهنمان ارتباط ایجاد کنیم، زنجیر قبلی گسسته میشود و عمل جدید جایگزین و عادات میشود)

    -گاهی عمل در آغاز خوشایند و جالب است ولی بعد ناخوشایند میشود. در همه اینها توانایی و علاقه شخصی دخیل و موثّر است.

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا