هر آنچه درباره مدیریت زمان باید بدانید ویژه دانش آموزان
  • » مهارت های زندگی » هر آنچه درباره مدیریت زمان باید بدانید ویژه دانش آموزان
  • مدیریت زمان در یک تعبیر ساده یعنی:توانایی اداره ی زمان

    بحث مدیریت زمان فقط به کنترل زمان و افزایش ساعات مطالعه اختصاص ندارد،بلکه آن به هرچیزی که منجربه افزایش بهره وری مطالعه شود ارتباط دارد،از جمله :اصول و راهبردهای مطالعه،روش های برنامه ریزی،و حتی آمادگی های روانی.

    بنابراین توجه داشته باشید که فقط این فصل،مختص به مدیریت زمان نیست و سایر فصول این بخش وبسیاری از مباحث دیگر مقاله نیز،به نوعی با مدیریت زمان ارتباط

    دارند.

    درست درس خواندن و مدیریت زمان

    اگر زیاد درس بخوانید،اما درست نخوانید،یعنی زمان را کشته اید!درست درس خواندن مساوی خواهد بودبا حداکثر استفاده از زمان موجود،و این یعنی بهره وری ساعات مطالعه.در این باره،عوامل زیادی رامی توان نام برد که به هرکدام درجای خود اشاره خواهد شد.اگر نمیتوانید از ساعات مطالعه خود استفاده مطلوب را ببرید،باید به دنبال عوامل و دلایل آن بگردید و هیچ دلیلی نباید موجب فرار شما از این واقعیت شود،چرا که عملا زمان شما بدون استفاده ی مفیدتلف خواهد شد.دانش آموزانی که نمی توانند خوب درس بخوانند،با ارتباط دادن مشکل خودبه عوامل بیرونی مانند کمبود امکانات،ضعف تدریس دبیران،کم بودن زمان و…،عملا از پذیرش این واقعیت که مشکل اصلی به خود آنها و انگیزه هایشان مربوط است،فرار میکنند.

     

    درست درس خواندن یامطالعه ی بهینه،یعنی استفاده کامل از زمان موجود برای درک وفهم مطالب.

    خروج از بن بست افزایش ساعات

    گاه دانش آموزان به قدری درباره ی افزایش ساعات مطالعه اصرار وتمرکز دارند که مساله مهم تراستفاده بهینه ازساعات مطالعه به فراموش سپرده می شود.یادتانباشدکه شما در مسابقه ی رکورد گیری افزایش ساعات شرکت نکرده اید و این که کسی ساعات بیشتری را صرف مطالعه کند،لزوما به معنای پیشرفت نخواهد بود.افزایش ساعات مطالعه باید روندی تدریجی و منطقی داشته باشد و در کنار آن باید نحوه ی استفاده مطلوب و بهینه از زمان نیز باید مورد توجه جدی باشد.هستند دانش آموزانی4ساعت مطالعه می کنند ولی به اندازه یک ساعت استفاده می برند و در مقابل دانش آموزانی که یک ساعت مطالعه می کنند ولی ازهمه ی آنها کاملا بهره – که روزانه 5می گیرند.

    بنابراین هنر درس خواندن شمابه زیاد خواندن نیست و اگر دانش آموزی به این نکته توجه نکند ممکن است دچار خود فریبی شود.

     

    اگرافزایش ساعات مطالعه مهم است،استفاده بهینه ازاین ساعات مهم تر است.

    فضای ذهنی

    اگرکاری برای انسان مهم باشدخودبه خودقسمت عمدهای ازفضای ذهنی اورا اشغال خواهدکرد.کسی که درس می خواند اما به فکر درس خواندن نیست،درواقع کاریراجدی نگرفته است.معنای واقعی(اهمیت درس خواندن)این است که حداقل قسمت قابل توجهی ازفضای ذهنی به آن اختصاص یابد.اگر برای کنکور درس می خوانید،چه حجمی ازاشتغالات ذهنی شما را به صورت واقعی ونه کاذب کنکور تشکیل می دهد؟به عبارت خودمانی تر،

    چقدر کنکوری فکر می کنید؟

    چقدر جوّ کنکور شما را گرفته است؟شاید طرح این موضوع برای خیلی ها عجیب باشد،اما باید بدون تعارف بگوییم، دانش آموزانی هستند که بهرغم ادعا،عملا بیشت رشعار می دهند و کنکور به دلایل خودآگاه وناخودآگاه واقعا اصلی ترین مشغله ی ذهنی آنان نیست. وقتی کاری برای انسان مهم باشد،او با تمام وجود جذب آن می شود.

    باملاک هایی می توانید تشخیص دهید که شما چقدر فضای درس خواندن یا کنکور قرار گرفته ایدو تا چه حد در این موضوع جدی هستید.

    – چقدر به مسائل حاشیه ای فکرمی کنید؟

    – موقع درس خواندن چقدر جذب مطالعه می شوید؟

    – به هنگام مطالعه،چقدر دچارحواس پرتی می شوید؟

    – مطالعه شما تا چه اندازه ای هوشیارانه است؟

    – آیا هنگام مطالعه،زود خسته می شوید؟

    – چقدر در برنامه های تان جدی هستید؟

    – نگاه شما به ایام درس خواندن چگونه است؟

    – نگاه شمابه ایام کنکور چگونه است؟ اجباری یا اختیاری؟

    متاسفانه برحسب عادت،دانش آموزان هرچه به امتحانات یا کنکور نزدیک ترمی شوند،تازه متوجه حساسیت موضوع شده وسعی می کنندخود را درفضای آن قراردهند.اینعادت ماست که کارها را در دقیقه ی 90 انجام می دهیم،لذا در مورد امتحانات وکنکور هم در شرایط بحرانی و روزهای پایانی،حساسیت موضوع برایمان بیشترمی شود.

    بنابراین،یک عامل مهم در مدیریت زمان این است که درک ما از درس خواندن و کنکور چیست؟وچقدرفضای ذهنی ما در جهت درس خواندن یا کنکور قرار گرفته است؟

     

    دانش آموزی که می خواهد جدی باشد،باید هر چه سریع تر خود را در فضای درس خواندن یاکنکور قراردهد وازمشغله های ذهنی حاشیه ای وغیرضروری اجتناب کنند.

    نتیجه گیری:

    -1 درست درس خواندن یامطالعه ی بهینه،یعنی استفاده کامل از زمان موجود برای درک وفهم مطالب.

    -2 اگرافزایش ساعات مطالعه مهم است،استفاده بهینه ازاین ساعات مهم تراست.

    مديريت زمان

    -3 دانش آموزی که می خواهد جدی باشد،باید هر چه سریعترخود را د رفضای درس خواندن یا کنکور قرار دهد و از مشغله های ذهنی حاشیه ای و غیرضروریاجتناب کند

    درباره کنکور بیشتر بخوانید

    دلایل مهم عدم پیشرفت در کنکور برای دانش آموزان کنکوری

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا