برنامه ریزی درسی و تکنیک های مطالعه و شیوه های نوین موفقیت -قسمت اول-
  • » مهارت های زندگی » برنامه ریزی درسی و تکنیک های مطالعه و شیوه های نوین موفقیت -قسمت اول-
  • برنامه ریزی درسی و تکنیک های مطالعه و شیوه های نوین موفقیت

    برنامه ریزی

    • برنامه ریزی صحیح یعنی استفاده درست از لحظه لحظه زندگی
    • هیچ هدفی هرچند به ظاهر بزرگ  دست نیافتنی باشد وجود ندارد که با برنامه‌ریزی صحیح قابل وصول نباشد
    • برنامه ریزی راه رسیدن به تلاش سخت و سپس هدایت آن در جهت صحیح است
    • برنامه‌ریزی یعنی راه استفاده صحیح از حدود ۳۰ ساعت وقت آزاد در هفته از ساعات مدرسه و کارهای ضروری برخی از دانش‌آموزان همین‌جا ممکناسب اعتراض کند که( ای بابا دلت خوشه من تا حالاده تا برنامه نوشتم و همه را پاره کردم)میدانم اما باید بگویم برنامه‌ریزی یکسری اصولی دارد که اگر به آنها عمل شود احتمال موفقیت بسیار بالاست.

    مهمترین این اصول هفت اصل طلایی عبارتند از:

     

    1- برنامه باید به حد کافی انعطاف پذیر باشد!یعنی در آن یکسری ساحات آزاد که اختصاص به درسی خاص  ندارند پیش بینی شده باشد تا در صورت پیشامد های غیرمنتظره بتوان به جبران مافات پرداخت و عقب ماندگی ها را در آن ساعات جبران کرد.

    2- برنامه ریزی باید فردی و بر اساس خصوصیات ویژه و نقاط قوت و ضعف فرد نوشته شده باشد. در عین حال باید توجه داشت عمل به برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستان همراه شود از عادات تحصیلی برخوردار است یا هدف مشترکی را تعقیب می کنند ساده تر است.

    3- عمل به برنامه باید بلافاصله بعد از نوشتن آن  شروع شود نیمی از موفقیت در لحظه شروع قرار دارداین معادله را به خاطر بسپارید. فردا مساوی هرگز

    4- در برنامه باید روسی که پشت سر هم قرار می گیرند از نظر موضوع تفاوت بیشتری با یکدیگر داشته باشند دو روز مشابه پشت سر هم خوانده نشوند.

    5-افزودن بر ساعات درسی و پیشرفت به صورت پله ای صورت می گیرد نه به صورت حرکت موشکی یا سطح شیبدار( البته در دو مورد اخیر احتمال پیشرفت وجود دارد اما انتظار اما انتظار یک سقوط آزاد را هم باید داشت)

    6- عقب گرد: گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است و آن هنگامی است که به اندازه کافی روی پله پایین‌تر نمانده ایدT یادتان باشد عقب‌گرد یک اتفاق طبیعی است نه یک فاجعه.

    7- در عمل به برنامه ریزی هر وقت احساسخستگی کردید به یاد این جمله بیفتید که( نسیمی نیرو بخش از پی هر خستگی می وزد) پس به پیش! هیچکس آنقدر وقت ندارد که تنها از بهترین لحظات استفاده کند،واقعیت این است که هسته مرکزی هر موفقیتی را نظم تشکیل می‌دهد.

    تکنیک های مطالعه و شیوه های نوین موفقیت

    مرحله قبل از مطالعه: قبل از شروع مطالعه دانستن نکاتی کاملا ضروری است که عبارتند از:

    1- دانستن هدف: هدف زیربنای هر عملی است و شما از انجام هر کاری حتماً هدفی دارید لذا برای مطالعه نیز باید یک هدف مشخص داشته باشید. اگر بدون هدف درس بخوانید موفقیت چندانی نخواهید داشت و اصولا مطالعه بدون هدف مفهومی ندارد بنابراین هدف شما از مطالعه چیست؟

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا