انواع پژوهش توصیفی اکتشافی، تحلیلی ،تبیینی و از نظر هدف
  • » اصول پایان نامه نویسی » انواع پژوهش توصیفی اکتشافی، تحلیلی ،تبیینی و از نظر هدف
  • ادامه انواع پژوهشهای اکتشافی، تحلیلی ،تبیینی وتوصیفی از نظر هدف

    پژوهش توصیفی

    این پژوهش حاصل توصیف عینی واقعی و منظم خصوصیات یک پدیده یا یک موضوع است. پژوهش منحصراً در پی کشف توضیح روابط همبستگی ها و احتمالا آزمون فرضیه ها و پیش بینی رویدادها نیست بلکه بیشتر در صدد توصیف موقعیت‌ها است. هدف هر مطالعه توصیفی تشریح جنبه‌هایی از پدیده مورد نظر پژوهش و با دیدگاهی فردی سازمانی صنعتی و نظایر آن است.

    زمانی که یک پژوهش به صورت رسمی یا مطالعه تحلیلی یا تجربیتلقی نشود یا به عبارت دیگر با هدف آزمودن فرضیه طراحی نشده باشد در آن صورت به عنوان مطالعه توصیفی طبقه‌بندی می‌شود. ارزش مطالعات توصیفی در این است که ضمن کمک به درک و شناخت اولیه در مورد یک پدیده زمینه شکل گیری فرضیه هایی را فراهم می سازد که می تواند بعدها از طریق مطالعات تحلیلی یا تجربی مورد آزمون قرار گیرد.

    به عنوان مثال:

    بررسی شیوع بیماری خاصی در یک منطقه می‌تواند به عنوان مطالعه توصیفی تلقی شود چون که تمامی عناصر مطالعه توصیفی را در بر دارد .ویژگی این نوع مطالعه آن است که ترکیب اصلی آن بجای آزمون در یک فرضیه یا وجود رابطه علی توصیف یک پدیده است.

    پژوهش های توصیفی که داده ها را به گونه ای معنادار ارائه می کنند در موارد زیر سودمند هستند

    1. شناخت ویژگی های یک گروه در موقعیت مورد علاقه
    2. کمک به اندیشه نظام گرا درباره یک وضعیت
    3. ارائه دیدگاه هایی مبنی بر ضرورت بررسی و پژوهش بیشتر
    4. کمک به اخذ تصمیم نهایی خاص

    به علاوه پژوهش توصیفی شامل مجموعه ای از پژوهش ها و روش ها است که هدف آن توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای پژوهش توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا کمک به فرایند تصمیم گیری باشد. بیشتر پژوهش ها در حوزه علوم رفتاری را می توان در زمره پژوهش های توصیفی به شمار آورد پژوهشگر در پژوهش های توصیفی متغیر ها را آنگونه که هستند مورد مطالعه و مقایسه قرار می‌دهد پژوهش های توصیفی به دلیل آن که در آن ها دستکاری مستقیم متغیرها مستقل و آرایش تصادفی امکان پذیر نیست، ممکن است گاهی به نتیجه گیری های گمراه کننده منجر شود.

    مطلب مرتبط با این مقاله

    انواع پژوهشهای اکتشافی، تحلیلی ،تبیینی وتوصیفی از نظر هدف

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا