نحوه یادداشت برداری در کلاس برای دانش آموزان محترم
  • » اصول جزوه نویسی » نحوه یادداشت برداری در کلاس برای دانش آموزان محترم
  • نحوه یادداشت برداری در کلاس

    روش های زیادی برای یادداشت برداری وجود دارد.

    شاید هیچ راهی برای هر دانش آموزی مناسب نباشد و هیچ  روشی برای هر کلاس و درسی مناسب به نظر نیاید، اما اگر روش های مختلفی را برای یادداشت برداری پیدا کنید، قطعا روشی که برای شما مناسب تر است را خواهید یافت.

    روش کلی یا عمومی

    روش عمومی شامل نوشتن یادداشت ها و نوشتن مهمترین نکات و ایده های اصلی در سمت چپ صفحه می شود.

    زیرنویس ها و جزئیات مطالب در روش عمومی بصورت تفکیک شده از یکدیگر قرار گرفته اند.

    1- موضوع اصلی

    سوالات(A

    جزئیات 1-)

    جزئیات (-2

    جزئیات (-3

    B- زیرمجموعه

    هنگامی که از روش عمومی استفاده می کنید، باید ببینید که ایده های اصلی موضوعات و مطالب چیست.

    شما در روش عمومی می توانید به طورآشکاری روابط بین نقاط متن را مشاهده کنید.

    علاوه بر این، شما می توانید به راحتی موضوعات اصلی مطالب را به سوال تبدیل کنید.

    به عنوان مثال، می توانید این سوال را مطرح کنید: «زیرمجموعه به چه معناست؟».

    این روش همچنین برای بسیاری از انواع سخنرانی ها مفید است و بکار می رود. با این حال، هنگام استفاده از این روش، باید بتوانید افکار و موضوعات را سریعا سازماندهی کنید. باید بدانید سخنرانی هایی که نیاز به یادداشت برداری سریع دارند، اجازه نمی دهند که زمانی را به فکر کردن درباره سازماندهی متن اختصاص دهید؛ بنابراین روش عمومی می تواند بهترین انتخاب برای یادداشت کردن و جزوه نگاری باشد.

    یادداشت

    روش کرنل

    برای استفاده از روش کرنل، باید مقاله یا یادداشت را به سه بخش تقسیم کنید و یادداشت ها را در ستون سمت راست بنویسید و بعد از کلاس، سوالات مبتنی بر یادداشت ها را طرح کرده و آنها را در ستون سمت چپ بنویسید. همچنین، باید محتوای مطلب را در پایین صفحه خلاصه کنید.

    بعد، ستون یادداشت را در برگه رسم کنید و به سوالات ستون سمت چپ پاسخ دهید. سپس می توانید سؤال های اضافی مانند “این مطالب به چه معنی است؟” چگونه می توان از آنها در شرایط مناسب استفاده کرد؟ چگونه مطالب را با آنچه که قبلا می دانم، سازگار می کنم؟ ” را ارائه دهید. در هفته لازم است حداقل 10 دقیقه را صرف بررسی تمام یادداشت های قبلی کنید.

    روش نقشه ذهنی

    روش نقشه ذهنی از تصاویر برای پیوند دادن ایده استفاده می کند. برای ایجاد روش نقشه ذهنی شما باید یک قطعه کاغذ خالی وقلم رنگی داشته باشید. باید با نوشتن موضوع اصلی در مرکز صفحه، یادداشت نگاری را شروع کنید. از قلم های رنگی برای نشان دادن خطوطی که از ایده اصلی تهیه شده اند، استفاده کنید. استفاده از کارتون های ساده و عبارات دو تا سه کلمه ای در ای

    ن روش کاربرد دارد. در روش نقاشی نباید این نگرانی را داشته باشید که نقاشی شما خوب یا بد باشد، چرا که ذهن ما درعکس ها بیشترتفکر می کند، بنابراین تصاویر بیشتر از یادداشت ها باقی می مانند و ماندگاری دارند. قرار دادن قلم روی کاغذ (به جای استفاده از یک کامپیوتر) به سازماندهی افکار به شیوه خود شما کمک می کند و ایده های جالبی را به مغز شما تزریق می کند.

    روش جریان

    روش جریان مشابه نقشه ذهنی است که از کلمات و تصاویر بیشتر استفاده می کند. با این حال، همچنان تفاوت های قابل توجهی بین این دو روش وجود دارد. روش جریان به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری را در هنگام یادداشت کردن به یاد بیاورید.

    و به عنوان راهی برای سازماندهی ایده ها در زمان های بعد به کار می رود. در روش جریان، باید ایده ها و نکات کلیدی را بنویسید. و آنها را با فلش ها، جعبه ها و اشکال دیگری که برای شما حساس هستند نشان دهید. استفاده از این روش ممکن است مفید باشد اما برای یادداشت هایی که به اشتراک گذاری های خاص و جزئی مربوط است، مناسب نیست، زیرا فقط نکات بزرگ و جملات کامل در  این یادداشت ها نوشته شده است.

    روش تقسیم صفحه در یادداشت برداری

    با استفاده از روش تقسیم صفحه ، مقاله خود را به دو ستون تقسیم کنید

    . ایده های اصلی را در ستون اول بنویسید و ایده های فرعی را در ستون دوم مرتب کنید. نشانه ای برای ایده های اصلی در نظر بگیرید و مطمئن شوید که به هر چیزی که نوشته شده است توجه کرده اید. این سیستم به شما امکان می دهد تا ایده های خود را هنگامی که یادداشت می کنید، سازماندهی کنید.

    در مورد این موضوع بیشتر بخوانید

    آشنایی با روش های جزوه نویسی درست برای دانش آموزان

     

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا