مقاله نویسی و مراحل آن برای دانشجویان و دانش آموزان
  • » اصول جزوه نویسی » مقاله نویسی و مراحل آن برای دانشجویان و دانش آموزان
  • اولین گام در مقاله نویسی

    اولین گام در مقاله نویسی انتخاب یک ایده و موضوع است. در درجه ی اول شما باید مشخص کنید که مقاله ای که قرار است بنویسید چه موضوعی دارد و بر اساس چه ایده ای قرار است نوشته شود. اما واقعا آیا هر ایده و موضوعی این قابلیت را دارد که در مورد آن مقاله نوشته شود؟ این سوالی است که باید پیش از شروع نگارش مقاله، در مورد موضوع انتخابی تان به آن پاسخ دهید.

    مهم تر از همه این که شما با نوشتن چنین مقاله ای قرار است چه پیامی را به مخاطبین خود انتقال دهید. اگر موضوعی که انتخاب کرده اید و ایده ای که در ذهن پرورانده اید واقعا ارزش نوشتن مقاله را داشته باشد باید به این نکته هم توجه کنید که مقاله ای که توسط شما نگارش می شود باید کاملا جدید باشد. در حقیقت ممکن است مقالات متعددی در مورد یک موضوع نوشته شده باشند اما هیچ کدام نباید مانند دیگری باشند و آن به ایده ای که نویسنده ی مقاله در ذهن دارد بر می گردد. نویسنده باید با پرداختن به موضوعی که قبلا هزاران محقق دیگر در مورد آن مقاله نوشته اند از دیدگاه خود و مطابق با ایده ای که در نظر دارد، بپردازد. البته ایده ی نویسنده باید کاملا واضح و روشن و دقیق باشد.

    دومین گام مقاله نویسی

    در دومین قدم از مقاله نویسی ، نوآوری های مربوط به موضوع مقاله باید تعیین شوند. در حقیقت موضوع اصلی مقاله که ایده ای است که نویسنده برای نگارش آن در ذهن دارد باید نوآورانه باشد. نوآورانه بودن ایده ی نویسنده به این معنا است که پس از نگارش مقاله، مخاطبینی که آن را می خوانند و از جنبه ی علمی به آن نگاه می کنند، مطلب جدیدی را از آن دریافت کنند. موضوعی که یک نویسنده تصمیم به نگارش مقاله در مورد آن می گیرد،باید دارای اهمیت باشد. هم چنین نوشتن مقاله در مورد آن باعث ایجاد راه حل برای مشکلاتی که وجود دارند و رفع آن ها حیاتی است باشد.

    پس می توان گفت که جدید بودن ایده و موضوع اصلی مقاله، فقط یک بخش آن محسوب می شود و بخش دیگر مهم و حیاتی بودن آن است. بهتر است که در ابتدا نوآوری هایی که در مقاله ی شما قرار است وجود داشته باشند را لیست بندی کنید و به صورت مشخص آن ها را تعیین نمایید. زمانی می توانید از نوآوری موضوع مقاله ی خود اطمینان داشته باشید که در بین منابع مختلف مقالات موجود، به صورت جامع جستجو انجام دهید. چون ممکن است پیش از شما فردی به این موضوع پرداخته باشد. ممکن است مواردی مشابه با ایده ی شما وجود داشته باشند اما دقت کنید که این مورد مشکلی ایجاد نمی کند.

    اتفاقا وجود منابع مشابه با ایده ی شما، ضروری است و حتی می تواند به شما کمک کننده هم باشد و شما می توانید با پرداختن به مواردی که نویسندگان قبلی، از توجه به آن غافل مانده اند، بین مقاله ی خودتان و مقاله های مشابه تمایز ایجاد کنید، که این خود یک عمل نوآورانه است.

    مقالات اصیل

    مقالات اصیل یکی از انواع مقالات ژورنالی محسوب می شوند. زمانی که یک پژوهش به اندازه ی کافی نوآورانه باشد و با انجام آن، موارد جدید و نتایج مهمی به دست آمده باشد، این که چطور چنین پژوهشی صورت گرفته و دستاوردهای انجام چنین پژوهشی چه بوده است باید به اطلاع جامعه علمی رسانده شوند. که در قالب Original Paper چاپ می شود.از آن جایی که در مقالات اصیل، مطالب به تفصیل بیان شده و جزییات به اندازه ی کافی شرح داده شده اند، این مقالات از ارزش علمی بالایی برخوردار هستند.

    Hot Papers

    مقالات داغ، مقالات تازه چاپ شده ی اصیلی هستند که بر مبنای ویژگی هایی چون ارزش علمی نوآوری های موجود در مقاله و اهمیت موضوعی که به آن پرداخته شده، از طرف جامعه ی علمی خیلی سریع مورد استقبال قرار می گیرند.

    درباره مقاله نویسی بیشتر بخوانید

    مراحل نوشتن یک مقاله پژوهشی برای پایان نامه دانشجویان

     

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا