چه عنوان هایی برای مقاله مناسب است؟ ساختار مقالات علمی.
  • » اصول جزوه نویسی » چه عنوان هایی برای مقاله مناسب است؟ ساختار مقالات علمی.
  • ساختار کلی مقالات علمی:

    یکی از مهم ترین مواردی که باید پیش از اقدام به نگارش مقاله به آن توجه داشت ساختار کلی آن است. ساختار کلی مقالات علمی شامل ۱۸ بخش بوده که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

    در ابتدا عنوان مقاله است که مهم ترین بخش از ساختار مقاله می باشد. پس از عنوان مقاله ، چکیده و پس از آن هم کلید واژه های مقاله قرار می گیرند. بخش مقدمه ی مقاله بعد از قسمت کلید واژه ها است و پس از نوشتن مقدمه، بخش بیان مساله آغاز می شود. با بیان مساله توسط نویسنده ی مقاله، تبیین هدف پژوهش مورد بحث قرار می گیرد. با تبیین هدف، پرسش های مقاله مطرح شده و بعد از طرح این سوالات، مواردی در مورد پیشینه ی پژوهش ذکر خواهند شد که به مواری اشاره دارد که قبلا در مورد موضوع مقاله پژوهش انجام داده اند. پس از این بخش، پروژه معرفی شده و پس از معرفی،بخش روش شناسی مورد بحث قرار می گیرد.

    پس از آن از ابزارهایی که در پژوهش از آن ها استفاده شده و هم چنین جامعه ای که در مورد آن مطالعه انجام شده و محدودیت ها و محدوده ای که در مسیر پژوهش وجود داشته صحبت خواهد شد. در ادامه در مورد یافته های حاصل از پژوهش مواردی بیان شده و پس از آن، نویسنده با توجه به موارد حاصل از پژوهش خود،پیشنهاداتی را ارایه کرده و پس از تقدیر و تشکر از کسانی که در راه این پژوهش به او کمک کرده اند، منابع مطالعاتی خود را برای مقاله ذکر می کند.

    چه عنوانی برای مقاله مناسب است؟

    حتما می دانید که یکی از بخش های مهم مقاله عنوان آن است. متغیرهای اصلی پژوهش حتما باید در عنوان آن وجود داشته باشند. تعداد کلمات به کار رفته برای عنوان مقاله مهم است و با توجه به این که بهتر است عنوان کوتاهی برای مقاله پیدا شود، بهتر است تعداد کلمات به کار رفته در آن بین ۱۰ تا ۱۲ کلمه باشد.

    حتما به این نکته توجه داشته باشید که عنوان مقاله ی شما باید به گونه ای باشد که بتواند تمایز و شاخص بودن مقاله را نسبت به دیگر مقالات نوشته شده در آن زمینه، به خوبی انتقال دهد. استفاده ازفرمول ها و علایم اختصاری در عنوان مقاله کار اشتباهی است و هم چنین کلمات اضافی و بیهوده باید از عنوان مقاله حذف شوند. در کل عنوان مقاله باید به وضوح دید درستی از مقاله بدهد و ابهام ایجاد نکند و علاوه بر این ها باعث جذب مخاطب شود.

    خلاصه نویسی در نگارش مقاله

    یکی از موارد مهمی که در نگارش مقاله باید به آن توجه داشته باشید این است که مقاله ی شما به صورت مختصر و مفید بتواند مفهوم را برساند. در حقیقت این مورد یک امتیاز  مهم برای مقاله محسوب می شود. هم چنین مقاله باید جامع و به روز باشد. برای نوشتن یک مقاله نویسنده باید با کسب اطلاعات جامع و به روز شروع به نگارش مقاله ای مختصر و مفید نماید. اگر نویسنده به صورت غیر طبیعی زیاده گویی کرده و به حاشیه ها بپردازد مقاله دچار مشکل خواهد شد. اما نوشتن مقاله به صورت خلاصه و مفید هم اصول خود را دارد. در حقیقت اگر فردی با اصول صحیح خلاصه نویسی آشنایی نداشته باشد ممکن است با بیان نکردن برخی از موارد ضروری باعث ایجاد ایهام و ابهام در مقاله شود.

    امکان پذیری نگارش مقاله

    نکته ی دیگری که در این بهش می خواهیم به آن اشاره کنیم امکان پذیر بودن نگارش مقاله است. به این شکل که نویسنده ی مقاله پیش از نگارش آن با در نظر گرفتن دانش و امکاناتی که در اختیار دارد شروع به نگارش آن نماید.

    در باره نوشتن مقاله بیشتر بخوانید

    مراحل نوشتن یک مقاله پژوهشی برای پایان نامه دانشجویان

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا