يادگيري برای نظام نوین جهانی * نظام آموزشي *– قسمت چهارم–
  • » تقویت حافظه » يادگيري برای نظام نوین جهانی * نظام آموزشي *– قسمت چهارم–
  • ادامه مقاله یادگیری

    يادگيري برای نظام نوین جهانی * نظام آموزشي *

    وقتي به عنوان يك آينده پژوه به آموزش سازمان يافتة امروز و پيامدهاي شوم آن كه درهمه جا مشهود است ، مي نگرم ترس و نگراني بي سابقه اي وجودم را فرا مي گيرد . تقريبا درسراسر دنيا ي غرب ، يادگيري برا ي فراگيران به پديده اي ناخوشايند تبديل شده است . آنها از كتاب ، كلاس و معلم بيزارند . در ايالا ت متحدة آمريكا وحشت معلم از دانش آموزان به حدي است كه گويي جنايتكارند!

    نظام آموزشي در هند، كنيا و مالز ي ميراث استعمار است و با اهداف امروز آنها هيچگونه سنخيتي ندارد . پرورش آدمهاي سبك عقل بيسواد و نيز جاودانه سازي نهادها و ارزشهايي كه تماماً با فرهنگ و مسايل آنها بيگانه است .همان نظامي كه اروپائيان بنابر نيازها، شرايط و اهداف استعمارگرانة خود ابداع كردند،تقريباً در سراسر جهان رواج يافته است .

    در برخي از كشورها اندكي تغيير كرده و دركشورهاي مستعمره پس از كسب استقلال تغيير چندان ي نيافته است . هدف آن نظام ، افزايشآموزش براي مرحله بعدي تكامل معرفت و پرورش خلاقيت دانش پژوهان نبود، بلكه به منظور خدمت به طبقات قدرتمند وامپرياليستهاي غربي طراحي شده بود كه فقر و فلاكت را براي ميليونها انسان به ارمغان آورد و غارت منابع آنها را به دنبال داشت .

    نظام آموزشي

    نظام آموزشي امروز، از دانش پژوهان مي خواهد كه آنچه را به آنان تدريس مي شود،حفظ كنند ولي اين كار باعث رشد توانايي آنها در انديشيدن ، پرسيدن ، تحقيق و يا اجرا يتحقيقات علمي نمي شود. اين نظام در رشد استعدادهاي بالقوة دانش پژوهان يا يافتن هدفهاي پرمعنا برا ي زندگي و يا حتي درك ماهيت دنيايي كه در آن زندگي مي كنيم ، هيچ نقشيندارد.

    در اين نظام براي دخالت فرد يا جامعه در امر توسعه جایي منظور نشده است . هدف آنتنها توليد كارگرا ن مفيد براي پيشبرد اهدا ف سرمايه داري است . خروجي آموزشگاهها،دانشگاهها و مدار س عالي جرياني از آدم واره هاي شبيه انسان است . به كساني كه مي توانند ازدژ آموز ش و كسب مدرك بگريزند، نويد شغل خوب و امكانا ت رفاهي در آرمانشهرصنعتي داده مي شود؛ يعني تمام رؤياهاي يك فرد آمريكايي !

    اگر آموز ش جزو ملزومات توسعة پايدار است ، در آفريقا، آسيا و آمريكا ي لاتين چهره اي زشت و عبوس دارد و هر روز هم بدتر مي شود . نصف جمعيت اين كشورها بيسوادند و بيشتر مرد م آنها از داشتن مدرسه ، معلم و كتاب ، حتي به شكل سنتي آن هم

    محرومند. و در مقايسه با امكانات وسيع دنياي غر ب كه اصلاً حرفش را هم نبايد زد . اينجوامع با بحرانها ي شديدي از قبيل آلودگي ، گرسنگي ، فقر، بيماري ، محروميت و مر گ مواجهند. تودة مردم آنها از يك سو قرباني نهادهاي كهنه و از سوي ديگر ساختارهايتكنولوژي استكباري مي شوند. قدرتمندان جوامع مذكور، با چنگ و دندان از اي ن نظام آموزشي حمايت مي كنند.

    بخش قبلی این مقاله

    يادگيري برای نظام نوین جهانی * آموزشي * –قسمت سوم–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا