ساختار اصلی یک مقاله علمی چگونه باید باشد –( قسمت چهارم )–
  • » اصول پایان نامه نویسی » ساختار اصلی یک مقاله علمی چگونه باید باشد –( قسمت چهارم )–
  • ساختار اصلی یک مقاله علمی

    سوالاتی که همواره در سمینارها و کارگاههای روش پژوهش و مقاله نویسی مطرح می شود عبارت است از اینکه یک مقاله علمی باید دارای چه ویژگی هایی باشد و با چه نظمی نگاشته شود؟ مقدمه مقاله علمی شامل چه مطالبی باید باشد؟ قسمت بحث چگونه باید تدوین شود؟ چه تفاوتی بین یافته ها و نتیجه گیری های یک مقاله علمی وجود دارد؟ و چگونه باید این قسمت ها را نگاشت؟

    چرا نشریات علمی مطالعه می کنید؟

    می توانید روزنامه ها را بخوانید و از خبرها و رویداد ها مطلع شوید. از مطالعه نشریات علمی قطعاً مقصود دیگری دارید.شما تنهابه کسب خبری قانع نیستید و مایلید بدانید چه سوالی مطرح بوده است و چه پاسخی به آن سوال داده شده است. به علاوه مایلید بدانید که چگونه و با چه وسیله ای به آن سال پاسخ علمی داده شده است.

    در مقالات علمی انتظار می‌رود شیوه رسیدن به پاسخ سوالات از یک منطق علمی برخوردار باشد. مقالات علمی حاوی اصول علمی مهم می‌باشند .پیشنهادهای پژوهشگر در هر مقاله علمی باید حاوی یک سری استدلال‌های مربوط به بیانیه ها و عقاید مبتنی بر اسناد و مشاهدات باشد و ابزار پژوهش باید به دقت اعتبارسنجی شده باشد.

    ساختار معمول یک مقاله علمی

    خواننده انتظار دارد درباره پژوهش شما بدانند که مراحل انجام پژوهش چگونه بوده است ، چه سوالی را مطرح نموده اید ، چگونه پاسخ خود را ارائه داده و از چه ابزاری در رسیدن به چنین پاسخی استفاده کرده‌اید ،یافته‌های خود را چگونه گردآوری و تحلیل نموده اید ،یافته‌های شما چیست و در نهایت پاسخ شما به آن سوال چیست؟

    مقالات علمی در اصل اطلاعات مزبور را به صورت زیر ارائه می دهد

    • سوالی که باید پاسخ داده شود میتواند یا به صورت یک فرضیه که باید به آزمون گذاشته شود و یا مسئله ای که باید حل شود ارائه گردد
    • چگونه پاسخ به آن ساعات شکل گرفته است ، شامل اقداماتی برای آزمون فرضیه یا حل مسئله است
    • آیا فرضیه ثابت شده از یا مسئله حل گردیده است اگر حل شده باشد با کدام راه حل
    • مقالات باید به اعتبار مستندات استفاده شده سنجیده شود و هر تناقضی که بین مستنداتی که  ممکن است به راه حل های متفاوت منتهی شود و رفع گردد

    ساختار علمی یک مقاله

    معمولا مقالات علمی دارای ساختاری شامل عنوان، چکیده، مقدمه، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری و مراجع است.پذیرش ترکیب و ساختار واحد برای تمامی مقالات علمی ممکن است برای شما در وهله اول امری دشوار به نظر آید اما رعایت این ساختار یکسان برای تسهیل در که یافته های علمی به صورت هماهنگ و یکنواخت در کل حوزه دانش بسیار مفید است.

    اختمان موجب می‌شود که به سهولت هر بخش آن مقاله مورد مطالعه و استفاده خوانندگان قرار گیرد و یک همسویی بین حوزه‌های مختلف علوم در رعایت مبانی علمی در پژوهش شکل گیرد جدول زیر به شما کمک می‌کند که شناخت کلی از ساختار یک مقاله علمی داشته باشید و در ادامه نیز به تفصیل او به ارکان ساختار مقاله علمی پرداخته می شود.

    بخش قبلی مقاله جاری

    ساختار مناسب برای پیام چیست و نشریه مناسب کدام است؟ –قسمت سوم–

     

     

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا