راهکارهای جلوگیری از نرمی استخوان در بدن شما قسمت اول
  • » مهارت های زندگی » راهکارهای جلوگیری از نرمی استخوان در بدن شما قسمت اول
  • راهکارهای جلوگیری از نرمی استخوان در بدن شما

    نرمی استخوان یعنی هنگامی که استخوان ها پاک شده و  سختی خود را از دست میدهند این بیماری بدون عوارض بوده آهسته پیش می رود و معمولا میانسالی و دوران تحولات رخ می دهد. هنگامی که عوارضی مانند گردن درد پشت درد حالت خمیده و کوتاه شدن قد ظاهر شود نشان دهنده پیشرفت آن است.باید گفت که ۱۰ درصد از زنان و دو و نیم درصد از مردان بالای ۵۰ سال در آمریکای شمالی به این مرز دچار هستند. گرچه همه استخوان های بدن در معرض پوکی قرار دارند ولی مهره ها ی ستون فقرات لگن و مرج بیشتر در معرض پوکی و ضعیف شدن میباشند.

    معمولا در آمریکا در هر سال یک و نیم میلیون شکستگی استخوان به علت پوکی رخ می دهد.که ۷۰۰۰ شکستگی ستون فقرات و ۳۰۰ هزار آن لاین و ۲۵۰,۰۰۰ آن مچ دست و بقیه موارد مختلف است.

    گاهی حتی عطسه و سرفه شدید می تواند باعث شکستگی استخوان ستون فقرات شود. استخوان از سلولهای زنده تشکیل شده و مانند بقیه اعضای بدن هر روز تعداد زیادی از آنها میمیرند و به جای آن سلولهای جدید متولد می شود. البته تا ۳۵ سالگی تعداد سلول‌های مرده تقریباً مساوی سلول هایی است که متولد می شوند و  کم کم این  تساوی با بالا رفتن سن از بین میرود.

    بیماری نرمی استخوان به سه دسته تقسیم می شود:

    پوکی استخوان به دلیل یائسگی و یا قبل از آن به دلیل کمبود هورمون استروژن می باشد زیرا این هورمون کمک به جذب کلسیم می کند. البته غیر از این که در زنان این مسئله وجود دارد مردان هم ممکن است به علت کمبود هورمون به پوکی استخوان مبتلا شوند.

    پوکی استخوان به علت پیری در مردان و زنان اتفاق می افتد.

    پوکی استخوان ثانویه این نوع پوکی استخوان به علت امراضی مانند مرض مزمن کلیه پرکاری غده تیروئید بعضی از انواع سرطان یا جراحی معده می‌باشد.

    به طور کلی علل نرمی استخوان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

    نداشتن فعالیت بدنی و کمبود ورزش: زیرا عضلات ضعیف شده و نمیتواند اسکلت بدن را محافظت کند بنابراین استخوانها وزن زیادی را تحمل کرده و پوک می شود.

    کمبود مواد معدنی و نرمی استخوان مخصوصا کلسیم و  منیزیوم زیرا این مواد ساختمان استخوان را تشکیل می دهند. معمولا خانم های حامله و شیرده در معرض کمبود کلسیم قرار دارند چون برای رشد جنین این ماده حیاتی است.

    جذب کلسیم در بدن بسیار مشکل میباشد و بعضی از غذاها هضم و جذب آن را مختل می کند .به طوری که کلسیم نمی تواند جذب بدن شود، یکی از این مواد کافئین است که در قهوه وجود دارد و دیگر نوشابه های گازدار و استفاده از مقدار زیادی مواد پروتئینی مانند گوشت می باشد.گوشت مقدار زیادی فسفر دارا بوده و بنابراین تعادل بین کلسیم و منیزیم را از بین میبرد و کلسیم را از بدن خارج می سازد. عجیب نیست که در کشورهایی که مصرف گوشت قهوه و نوشابه‌های گازدار زیاد است بالاترین حد پوکی استخوان وجود دارد.

    ادامه همین مطلب را در اینجا بخوانید

    –ادامه مبحث– جلوگیری از پوکی استخوان در بدن شما قسمت دوم

     

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا