توضیحات کاملی درباره موضوع استرس و تاثیر آن –قسمت اول–
  • » خودشناسی » توضیحات کاملی درباره موضوع استرس و تاثیر آن –قسمت اول–
  • استرس چیست؟

    استرس فشارهای محیطی است که سازگاری ما را برهم میزند استرس جز اجتناب ناپذیر زندگی ماست.

    برخی از استرس‌ها جزء تفکیک ناپذیر زندگی روزمره اند و در زندگی همیشه دیده می شوند بعضی از استرس ها برای ما مفید هستند آنها به ما کمک می کنند تا هوشیاری مان را حفظ کنیم.

    اما اگر استرس ها بیش از حد باشند بر جسم و فکر ما فشار وارد می کند و می توانند ما را نگران کنند و ما افسرده و بیمار می شویم.

    استرس ها و روشهای مقابله با آنها بر سلامتی و شادکامی ما تاثیر می گذارند.اگر به استرس ها فرصت بروز بدهیم آنقدر در ما تنش ایجاد می‌کنند که فعالیت های روزمره مان مختل می‌شود.امروزه استرس ها و عوارض ناشی از آنها یک مشکل عمومی به حساب می آیند.

    بسیاری از بیمارانی که برای درد های شان به پزشک مراجعه می کنند دچار مشکلات عاطفی و روانی ناشی از استرس هستند ،این مشکلات منشاء دردهای جسمانی نیز هستند.

    بیشتر چنین بیمارانی عاطفی  می‌توانند درمان شوند آگاهی و شناخت اضطراب اولین قدم بزرگ است.

    یکی از دلایل اصلی اضطراب تغییر و تحول آن هم ناگهانی و ناخواسته است

    تغییرات پی در پی یا عمیق غالباً منجر به تنش های زیان بار می شوند برای مثال جدایی فوت نزدیکان یا از دست دادن دوستان به علت تغییر مکان طلاق و غیره ایجاد افسردگی می کند.

    تغییر شغل دردسرهای کاری اخراج پیدا کردن شغل جدید همه اضطراب آور هستند.

    مشکلات اقتصادی بدهی های فراوان درآمد پایین همه اعضای خانواده را دچار اضطراب می کند.

    تغییرات

    بیماری بیماری های شدید یا جراحت های ناشی از تصادف بیمار و خانواده اش را تحت فشار و استرس قرار می دهد. تحول در زندگی دست‌یافتن ناگهانی به موفقیت ها و امتیازهای ناگهانی هرچند خوشایند است اما اضطراب آور هم می تواند باشد.

    تغییرات خانوادگی تغییرات در خانه از جمله تغییرات ناشی از حاملگی یا مسئولیت های جدید خانواده موجب تغییرات خلق و افسردگی می‌شوند.

    بازنشستگی بیکاری اجباری و کاهش درآمد از عوامل تنش زای دیگری هستند.

    اضطراب احساس نگرانی و دلهره:

    نتیجه استرس:

    به ترس مبهم و غیر واقعی ناشی از اینکه حادثه ای ناخوشایند در حال وقوع است اضطراب می گویند در صورتی که هیچ تهدید واقعی وجود ندارد.اضطراب ممکن است ناشی از احساس عقب افتادن از اهداف مورد نظر باشد اگر بین آنچه که علاقه مند به انجام آن هستی و آنچه که انجام می‌دهیم فاصله یا تضاد باشد مضطرب خواهیم شد.

    برای مثال امکان استخدام خوبی برایمان فراهم شده و قرار است کارفرما با ما مصاحبه کند طبعا کمی مضطرب می شویم اما اگر این تنش حتی بعد از موفقیت در مصاحبه ادامه داشته باشد ما به سوی اضطراب پیش می رویم.

     

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا