تنبیه بدنی بچه را وادار پرخاشگری می کند –( قسمت پنجم )–
  • » خودشناسی » تنبیه بدنی بچه را وادار پرخاشگری می کند –( قسمت پنجم )–
  • تنبیه بدنی بچه را وادار پرخاشگری می کند

    پرخاشگری

    یکی از مکانیزم دفاعی کودکان و حتی افراد بالغ در برابر حوادث، پرخاشگری است . فرد ناموفق و در مواردي ناکام با واکنشی چون پرخاشگری، می خواهد حفاظی تدافعی براي خود بسازد . به رغم این کهپرخاشگری رفتار مطلوبی است در روند رشد طبیعی کودکان، ولی باید آن را تحت کنترل قرار دارد .

    پرخاشگری بیش از حد کودکان، زمانی است که ناکام شوند و یا از مدل و الگوي مناسبی آموزشببینند. اولیا و مربیان هر چه بیشتر به پرخاشگری بپردازند، کودکان نیز به همان اندازه به سمتپرخاشگری تمایل پیدا می کنند . پرخاشگری در کودکانی که خانواده یا م ربی سخت گیري دارند و با

    تنبیه بدنی سعی به تربیت آن ها می کنند بیش از دیگر کودکان دیده می شود . گرچه همۀ افراد نمیتوانند آزادانه از این مکانیزم استفاده کنند ولی در کودکان و طبقات محروم جامعۀ غیر مرفه احساساتتر بروز می کند.

    ¬ پرخاشگرانه راحتپرخاشگری کودکان در زمان هاي متفاوت متغیر است بیشتر پرخاشگری ها در مواقعی است کهکودك احساس خستگی می کند و به استراحت نیاز دارد یا در مواقعی است که گرسنه باشد.

    کودکان به قصد دفاع از خود دست به حمله می زنند، دعواهاي بچه ها در منازل و محیط مدرسه خودبیانگر این موضوع است . بعضی از روانشناسان پرخاشگری را ضروري می دانند . فردي که جسارتنداشته باشد و نتواند در برابر تحقیر شدن با مخاطب خود ستیزد معمولاً با انتقاد و غیبت کردن

    احساسات خصمانۀ خویش را بروز می دهد . براي استفادة صحیح از این مکانیزم دفاعی، به خصوص درکودکان، باید شیوة معقو لی پیش گرفت و نیروي مخرب پرخاشگری را به نیرویی سازنده مبدل کرد .

    ازجمله شیوه هاي مفید در این زمینه می توان از فعالیت هاي ورزشی و انواع و اقسام کارهاي علمی،تفریحی و خواندن سرود با صداي بلند و غیره نام برد . هر یک از این فعالیت ها می تواند راهی باشد باحاصل و ثمري سودمند براي مصرف نیروي انباشته در نوجوانان.

     

    کمک مدارس به کودکان خشونت گرا

    مدارس می توانند از راههاي مختلف به کودکان خشونت گرا کمک کنند . این کودکان را می توانتوسط مشاور خانواده و کارکنان مدرسه شناسایی کرد، والدین آن ها ممکن است توسط معلم یا مدیر ،به مدرسه دعوت شوند . آن ها احتمالاً به کمک متخصصان خارج از مدرسه نیاز دارند . در هر حال، پولو وقت زیادي صرف مبارزه با خشونت در کودکان می شود . برخی مدارس سعی می کنند به والدینکمک کنند، ولی فعال کردن والدین در برخورد با معضل ناسازگاري کار دشواري است.

    نتایج تحقیقات مختلف، مداخله مستقیم در رفتار کودکان ناسازگار را توصیه نمی کند . مؤثرترین راهگرایی و مشارکت مدارس در اجراي برنامه ¬ حل، تعیین مقررات و مجازات هاي مشخص براي خشونتجامع مبارزه با خشونت است . تمام تلاش ها باید بر کاهش رفتارهاي خشونت آمیز، تقویت روابطصمیمانه، توسعه مهارت هاي اجتماعی و روش هاي مطلوب در برخورد با مشاجرت متمرکز شود.

    بخش قبلی مقاله

    هر آنچه درباره خشونت در تلویزیون باید بدانید –( قسمت چهارم)–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا