آموزش فن جزوه نویسی: چه استاد و چه درسی! –بخش دوم–
  • » اصول جزوه نویسی » آموزش فن جزوه نویسی: چه استاد و چه درسی! –بخش دوم–
  • حواسمان به استاد و چه درسی بیشتر باشد؟

    حتما با جمله ھای خودتان جزوه بنویسید، یعنی جمله ھای استاد را عینا تکرار نکنید. این طوریھم مطمئن می شوید که مفھوم و منظور را درک کرده اید و ھم موقع مراجعه به جزوه ای که با انشای خودتان نوشته اید، مفاھیم سریع تر منتقل می شوند.تاریخ روز و شماره جلسه را بالای ورقتان بنویسید تا شب امتحان راحت به عقب برگردید وترتیب مطالب را از دست ندھید. ھر جزئیات دیگر مرتبط با درس که باعث تمرکز بیشترتان می شود، راھم اضافه کنید.به محض اینکه یک نفر شروع به نوشتن می کند شما ھم جوگیر نشوید. خودتان تصمیم بگیریدکی شروع به نوشتن کنید. مطالبی را بنویسید که واقعا ارزش نوشتن وحفظ کردن را دارند. از
    سوی دیگر آن قدر درگیر نوشتن نشوید که از درس وبحث کلاس دور شوید.

    استاد

    براي چه درسی و چه استادي جزوه بنویسیم؟

    ھمیشه ھم نیازی نیست تند تند یادداشت بردارید. شما اول باید تکلیف استاد را با کتاب بدانید.این کار معمولا احتیاج به ھوش سرشاری ندارد، یا خود استاد جلسه اول روش کارش را می گویدیا خودتان از نحوه تدریسش متوجه می شوید. استادی که علاقه ای به معرفی کتاب ندارد ویاکتاب را خیلی جدی نمی گیرد، مسلما نیاز به جزوه نویسی بیشتر دارد. چون منبع درسی اوھمان صحبت ھایش ھستند.

    دروس عمومی:

    از آنجایی که دانشجو ھا دروس عمومی را چیزی در حد زنگ تفریح فرض می کنند، اکثر استاد ها با کتاب (آن ھم با حذف چند فصل) پیش می روند. یعنی حرف ھای
    کلاسشان کاملا مطابق کتاب است، نه کمتر و نه بیشتر. پس انرژیتان را بیھوده مصرف نکنیدو آخر ترم ھمان کتاب یا جزوه ای که را خود اساتید می دھند، مطالعه فرمایید. البته از ایناکثریت که بگذریم، اساتید دیگری ھم ھستند که ھمان اول ترم لیستی از دانشجویانی کهترم قبل انداخته اند، ارائه می دھند وبا این کار به شما می فھمانند که درسشان خیلی مھموجدی است. اینجاست که شما باید تمام حرف ھای استاد محترم را مکتوب کنید. تجربهنشان داده که این حرف ھا در واقع ھمان پاسخ ھای امتحانند.

    دروس اختصاصی:

    اصل جزوه نویسی برای دروس اختصاصی است. برای این دروس کتاب را نمی توانید کنار بگذارید وھیچ جزوه ای کامل تر از کتاب نیست اما باز ھم استاد نقش تعیینکننده ای دارد. اگر استاد خوش صحبت و خلاقی دارید که مطالب خشک کتاب را برایتانشیرین و راحت توضیح می دھد، حتما سعی کنید با لحن او جزوه بنویسید. با این کار بعداوقتی کتاب را می خوانید، ھضم مطالب راحت تر می شود. گاھی اوقات اساتید روی بعضینکته ھای کتاب بیشتر تاکید می کنند و یا از بعضی می گذرند، این ظرایف را حتما در جزوه تانیادداشت کنید.

    بخش یک همین مقاله

    آموزش فن جزوه نویسی: راهکارها و پیشنهادها!–بخش اول–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا