عناوین یک مقاله علمی چگونه باید باشد؟ — ( قسمت پنجم ) —
  • » اصول پایان نامه نویسی » عناوین یک مقاله علمی چگونه باید باشد؟ — ( قسمت پنجم ) —
  • عنوان یک مقاله علمی چگونه باید باشد؟

    تمامی ویژگی هایی که در فصول قبل درباره عنوان پژوهش ذکر گردید ، در مورد عناوین مقاله نیز صادق است.بررسی‌ها حاکی از آن است که عنوان مقاله بیشترین تاثیر را در جذب مخاطب دارد لذا علاوه بر رعایت مقررات نگارشی ، استفاده از ظرافت‌های ژورنالیستی در این بخش مفید خواهد بود. نمودار زیر سهم هر یک از  اجزای مقاله را در جذب مخاطب نشان می دهد.

    در نگارش عناوین سعی کنید از واژه هایی استفاده کنید که محور اساسی مقاله شما را تشکیل می‌دهند. عناوین باید کوتاه ، روشن و در عین حال آینه تمام نمای محتویات مقاله شما باشد.نگارش عنوان مقاله محدودیت‌های طرح پژوهش را نداشته و راحت تر از آن نوشته می‌شود.عنوان را میتوان به صورت سوالاتی تدوین نمود و یا حتی به صورت دو بخشی مطرح کرد.

    عناوین مقاله به دو شیوه کلی توصیفی یا القایی و نتیجه‌ی نوشته می‌شود. در شیوه اول ، خواننده پس از مطالعه مقاله ،به نتیجه کار پی می‌برد ،برای مثال تاثیر پرداخت کارانه بر عملکرد پرستاران اتاق عمل.درحالیکه در شیوه دوم نتیجه در اولین گام به اطلاع خواننده می‌رسد.مثال ، پرداخت کارانه موجب افزایش سطح عملکرد پرستاران می‌شود.چنانچه عنوان مقاله شما ناقص باشد و واژه‌های کلیدی موجود در عنوان به درستی قید نشده باشند بازیابی آن از طریق اینترنت و یا شیوه های دیگر روشن خواهد بود.

    توصیه می شود که متغیرهای اصلی و پارامترهای مهمی که در مقاله با آنها سر و کار دارید را در عناوین بگنجانید. عناوین را در بالای صفحه و در وسط سطح دانشگاه و از کشیدن خط زیر آن خود دارید و از به کار بردن حروف خوابیده خودداری کنید.

    در برخی از مقالات ، به همراه عنوان اصلی از شما درخواست شود که یک عنوان کوتاه یا تکرار شونده نیز ارائه دهید. کاربرد این عنوان برای تکرار در تمامی صفحات ژورنال ،به صفحه شروع مقاله است این عنوان باید کوتاه بوده و معمولاً شامل سه یا چهار کلمه است که در پژوهش محور اصلی کار بوده‌اند.

    بلافاصله پس از عناوین مقاله ، لازم است نام نویسندگان را با دقت زیاد درج نمایید. تقدم و تاخر اسامی ، قاعده واحدی نداشته و به توافق نویسندگان وابسته است. در مقالات دانشجویی معمولا دانشجو نفر اول و استاد راهنما و نویسنده مسئول محسوب  می شوند. توالی اسم نویسنده مسئول و سایر نویسندگان بر اساس توافق است.برخی از نشریات ، ضمن توجه به تقدم و تاخر اسامی از شما درخواست می‌نمایند که به میزان کمک به نقش هر یک از نویسندگان مقاله نیز اشاره نمایید. توجه داشته باشید که درج نام افراد از ذکر القاب خودداری نمایید. این امر به عنوان یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هر کار پژوهشی و در تمامی متنی که می نگاری باید رعایت کنید.به طور کلی از ذکر القاب مثل جناب آقای ، سرکار خانم ،پروفسور ،دکتر مهندس و غیره در سراسر متن پژوهش خودداری نمایید.

    برخی از نشریات اجازه می‌دهند که شما نام نویسندگان را با ذکر شماره یا علامت مشخص نموده و در پایان همان صفحه ،  مرتبه علمی و پست سازمانی آنان و نام سازمان یا موسسه ای که در آن مشغول کارند را ثبت نمایید.

     بخش قبلی این مقاله

    ساختار اصلی یک مقاله علمی چگونه باید باشد –( قسمت چهارم )–

    شششش

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا